Duyuru

Collapse
No announcement yet.

minör, armonik, melodik. diziler gamlar

Collapse
Bu sabit bir konudur.
X
X
 
  • Filtre
  • Saat
  • Göster
Tümünü Sil
new posts

    #16
    Ok ozaman yukarıdaki arkadaşların dediklerini yap
    MAJÖRİÇİN
    T T Y T T T Y
    MİNOR İÇİN
    T Y T T Y T T
    sadece ana sesi koy ve üzerine eklemeye başla
    örneğin fa
    Fa Majör İçin
    Fa Sol La Sib Do Re Mi Fa
    T T Y T T T Y
    Fa Sol Lab Sib Do Reb Mib Fa
    T Y T T Y T T
    Eğer Armonik yapmak istersen sadece 7. sesi tizleştir yarım perde
    Fa Sol Lab Sib Do Reb Mi Fa

    çıkışı da inişide aynı

    Eğer Melodik istersen 6 . ve 7. sesi tizleştir yanlız inişinde iki seside eski haline getir

    Fa Sol Lab Sib Do Re Mi Fa çıkış


    Fa Sol Lab Sib Do Reb Mib Fa iniş
    Ya birşey sorabilirmiyim dostum...Şu inişlerde melodik minor olan sesi normal minormüş gibi çaldık ya bu bütün melodik minorlerde aynı şekildemi yani melodik olunca değişen sesleri normal minor şeklinde mi çalarız inişlerde...Birde bu olay armonik minor ve melodik major,armonik majordede aynı şekilde değiştirilen 1 veya 2 ses normal şekildemi çalınıyor inişlerde???

    Şimdiden teşekkürler verdiğiniz bilgiler için

    Yorum


      #17
      Merhaba arkadaşlar ,

      Minörlerle ilgili bir kaç açıklama yapayım istedim.

      Şimdi "1 tam 1 yarım 2 tam 1 yarım 2 tam" olarak bildiğiniz minör kalıbı eolik minör olarak adlandırılır.Adı da Eolien gibi eski Grek kültürlerinden gelmektedir.

      Görmüş olduğunuz üzere dizinin yedeni tam bir yedme etkisi yapmıyor. çünkü 1 ton aralık var. Tam yedme etkisi yapabilmek için VII. ( 7.) basamak tizleştirilerek tam yeden özelliği kazandırılmıştır.Buna da armonik minör denir. Şimdiki kalıbımız 1 Tam 1 Yarım 2 tam 1 yarım 1.5Tam 1 yarım oluyor.Fark ettiyseniz arada 1.5 tonluk bir aralık var Melodik aralık olarak artık ikili aralığı pek sevilmez ( Ama doğu müziğinde oldukça yaygındır , batı müziğinde de ancak armonik aralık olarak kullanılır) .Melodik olarak sorun yaratır. Bu 1.5 tonluk aralığı önlemek için dizinin VI.(6.) basamağını da tizleştirerek 1.5 tonluk istemediğimiz artık ikili aralığı kaldırmış oluyoruz . Şimdi ise elimizde yeni bir dizi kalıbı oluşmuş oluyor . Hem tam yedme özelliği var hem de melodi açısından uygun . ( armonik minör'de melodik bir sorun ortaya çıkıyordu hatırlarsanız 1.5 ton ,artık ikili , aralıktan dolayı) Kalıbımız 1Tam 1 Yarım 4 tam 1 yarım oldu. Ve yeni adı Melodik minör .

      Eolik ve armonik minörlerde VI. basamak inici işlev yüklenmektedir ama melodik minörde ise bu basamak çıkıcı işlev yüklenmektedir .

      Son olarak Dizi teorisiyle ilgili bir bilgi vermek istiyorum .

      Eolik minörler eolik olarak çıkılır ( kalından inceye doğru gitme ) ve eolik olarak inilir ( inceden kalına doğru gitme ).
      Armonik minörlerde ise armonik olarak çıkılır , eolik ya da armonik olarak inilebilir.
      Melodik minörlerde ise melodik çıkılır fakat eolik olarak inilir. ( fakat bu kural dediğim gibi dizi teorisi ile ilgili olup eserlerde melodik minör inişleri ya da eolik minör çıkışları da yapılabilmektedir.

      Yanlışım varsa üstadlarımdan düzeltmelerini rica ederim .

      teşekkürler .


      Düzenleyen - mesutcank on 24/07/2008 16:01:11

      Yorum


        #18
        Melodik minör çıkıcıda arıza alır, inicide eolik olur evet, ama bu klasik armonide böyledir. Günümüzdeki müziklerde böyle bir kaideye çok rastlamıyoruz. özellikle melodik minörün cazdaki kullanımında böyle birşeye rastlanmaz.

        Mesutcank; abi yazılarını severek okuyorum. armoni konusunda işin mantığını anlayarak ve doğru tespitler yaparak çalıştığın belli oluyor. Bu şekilde devam etmeyi hiç bırakma ve çalıştıklarını gitarda iyice uygula diye de nasihat ediyorum

        Yorum


          #19
          abi ne diyosunuz kafa kalmadı ya :S azcık bi bildiğim vardı o da uçup gitti :S

          Yorum


            #20
            Ya çocuk ne sordu neler dediniz

            Şimdi genel olarak E F yarım ses bir de B C yarım ses...

            2 tam bir yarım 3 tam 1 yarım kuralınada uyarsak
            Do Majör de şöyle olur

            C-D-E-F-G-A-B-C BU kurala uyarsak bu notalar tam bu şekilde doğru çıkıyo...

            Fa Majör deneyelim...

            F-G-A-Bb-C-D-E-F

            bUrdanda dikkat edin F-G tam G-A tam ses bir yarım gelicek,A-B arası tam ses onu yarım ses yapmak için Bb oluyor

            Bu ne işimize yarar derseniz Fa Majör tondan yazılan bi şarkı sadece bu sesleri alır (genel olarak)
            F-G-A-Bb-C-D-E-F notalarından başka ses olmaz o şarkıda

            Majörde bu şekil Majör gamın 6. derecesi ise ilgili minördür...
            Mesela Fa nın 6. derecesi E, yani E minör gamı ile F majör gamı aynı sesleri alır... Sadece armonizasyon sisteminde akorları yazarken değişiklik olur Al eline gitarı,
            A minör tondan bi şarkının melodisini kulaktan çıkarmaya çalış...
            1. teldeki yerler şöyle

            1.0-1-3-5-7-8-10-12-14-15 Bu sesler do majör yani la minör gamına uyan sesler... Bunları çalış kulağını geliştir şimdilik,sonra pozisyonları ezberlersin

            Sorularınız varsa sorabilirsiniz...

            Yorum


              #21
              peki mesutcank hocam melodik minor inilirken naturel gibi çalınmasının bir sebebi var mıdır acaba? kulağa hoş geldiği için mi böyle bir düzen yapılmış yoksa?!

              Yorum


                #22
                oncelikle turkce klavye sorunum var, kusuruma bakmayin.

                bu kalıp işini çözdüm major ve minor gamlari tam olarak cikartabiliyorum artik bir cirpida. ancak soyle bir sorum var. bemol ve diyezlerle ilgili olarak. sorulmus olabilir gerci ama ya anlatimdan ben birsey anlamadim, ya da yanlis anladim. asagidaki cikarimim dogru mudur? bu olayin kafamda oturmasi icin cok onemli.

                ornegin,
                Do Minorde araliklara gore direk formul uygulandiginda C D D# F G G# A# C seklinde gamdaki sesleri buluyoruz. ancak bunun yaziminin ve okunmasinin bazi kaynaklarda (cogunda) C D Eb F G Ab Bb C seklinde yazilmis. Ayni sesler olmasina ragmen bu sekilde yaziliyor olmasinin nedeni gamin icerisine her sesten girmesi gerekliligi midir acaba? zira sesler ayni sesler her iki yazimda da.

                saygilar & sevgiler

                Yorum


                  #23
                  Gargadar isimli üyeden alıntı Mesajı göster
                  oncelikle turkce klavye sorunum var, kusuruma bakmayin.

                  bu kalıp işini çözdüm major ve minor gamlari tam olarak cikartabiliyorum artik bir cirpida. ancak soyle bir sorum var. bemol ve diyezlerle ilgili olarak. sorulmus olabilir gerci ama ya anlatimdan ben birsey anlamadim, ya da yanlis anladim. asagidaki cikarimim dogru mudur? bu olayin kafamda oturmasi icin cok onemli.

                  ornegin,
                  Do Minorde araliklara gore direk formul uygulandiginda C D D# F G G# A# C seklinde gamdaki sesleri buluyoruz. ancak bunun yaziminin ve okunmasinin bazi kaynaklarda (cogunda) C D Eb F G Ab Bb C seklinde yazilmis. Ayni sesler olmasina ragmen bu sekilde yaziliyor olmasinin nedeni gamin icerisine her sesten girmesi gerekliligi midir acaba? zira sesler ayni sesler her iki yazimda da.

                  saygilar & sevgiler
                  Dostum klavyeyi eline alıpta bir bakarsan dediklerindebi yanlışlık olmadığını görürsün.Örnek verecek olursak mi telinin 9.perdesi hem D# hemde Eb neden dersen bildiğin üzere klavyede notalar sola doğru gittikçe pesleşir yani bemol olur sağa doğru gittikçe de tizleşir yani diyez adını alır.Örnekte de olduğu gibi biri re notasının diyezi yani 1 perde sağı diğeri ise mi nin bemol'ü yani 1 perde solu sonuçta ikiside aynı nota oluyor.Umarım açıklayabilmişimdir.

                  Yorum


                    #24
                    hangmanfred isimli üyeden alıntı Mesajı göster
                    Dostum klavyeyi eline alıpta bir bakarsan dediklerindebi yanlışlık olmadığını görürsün.Örnek verecek olursak mi telinin 9.perdesi hem D# hemde Eb neden dersen bildiğin üzere klavyede notalar sola doğru gittikçe pesleşir yani bemol olur sağa doğru gittikçe de tizleşir yani diyez adını alır.Örnekte de olduğu gibi biri re notasının diyezi yani 1 perde sağı diğeri ise mi nin bemol'ü yani 1 perde solu sonuçta ikiside aynı nota oluyor.Umarım açıklayabilmişimdir.
                    selam, soylemek istedigim bu degildi. ikisinin de ayni oldugunu en azindan ses olarak ayni oldugunu biliyorum zaten. neden bemol degil de diyez olarak gosteriliyor. bu bir standart kurala mi baglidir diye soruyorum? yani anladigim kadari ile her sesten gamin icerisinde bulunmasi icin boyle yapiyorlar. mantigimla oyle cozdum ama teyid etmek istiyorum sadece. yoksa kafamiza gore de yazabilir miyiz? kafamiza gore yazsak ileride gam turetirken isi corba edebiliriz gibi geliyor. zira tum gamlar bu ikisinden cikiyor anladigim kadari ile.

                    sevgiler & saygilar

                    Yorum


                      #25
                      Küçük ikili, büyük üçlü gibi aralık terimlerde "Bb" ile "A#" şeklinde yazılışlar farklı anlamlara sahiptirler.Sanırım nedeni budur.

                      Yorum


                        #26
                        Gargadar isimli üyeden alıntı Mesajı göster
                        selam, soylemek istedigim bu degildi. ikisinin de ayni oldugunu en azindan ses olarak ayni oldugunu biliyorum zaten. neden bemol degil de diyez olarak gosteriliyor. bu bir standart kurala mi baglidir diye soruyorum? yani anladigim kadari ile her sesten gamin icerisinde bulunmasi icin boyle yapiyorlar. mantigimla oyle cozdum ama teyid etmek istiyorum sadece. yoksa kafamiza gore de yazabilir miyiz? kafamiza gore yazsak ileride gam turetirken isi corba edebiliriz gibi geliyor. zira tum gamlar bu ikisinden cikiyor anladigim kadari ile.

                        sevgiler & saygilar
                        Dizileri yazarken, aynı nota iki kere kullanılmayarak bir kısa yol oluşturulur. Bu kısayolda, elde edilen # veya b sayısı her bir dizi için farklı olur ve o diziyi anlatır.

                        Örneğin Sol major dizisinde bir tek Fa #'dir ve Sol majör dizisinde yazılmış bir şarkının notalarına baktığınızda, notaların hemen başında fa üzerinde bir # sembolü görürsünüz. Bu size o şarkının Sol majörde yazıldığını anlatır. Aynı şekilde, La majör'de 3 adet diyez vardır ve 3 adet diyez, o şarkının La majör'de yazıldığını anlatır.

                        Bunun İngilizce'deki adı 'key signature'. Daha bilgili arkadaşlar, Türkçe'sini de yazacaktır.

                        Umarım yardımcı olabilmişimdir.

                        Selamlar.
                        Son güncelleyen cruiser_rider; 28-06-2011, 10:25.

                        Yorum


                          #27
                          zaragoah isimli üyeden alıntı Mesajı göster
                          Küçük ikili, büyük üçlü gibi aralık terimlerde "Bb" ile "A#" şeklinde yazılışlar farklı anlamlara sahiptirler.Sanırım nedeni budur.
                          yani dogru olan C D Eb F G Ab Bb C seklinde yazilmasidir kural olarak. eger oyle ise tam corba etme durumundayim su an

                          O zaman ayni mantikla La Diyez Minor gamini da bu isimle anmayacagiz, ona Bbm diyecegiz. Zira araliklara gore yazdigimizda soyle birsey cikiyor ortaya, A# C C# D# F F# G# A# oluyor. Bbm dersek bu sefer daha dogru oluyor gibi. Yine ayni kaliba oturuyor. Bb C Db Eb F Gb Ab Bb seklinde. saniyorum bu sekilde kullanmak lazim.

                          Yorum


                            #28
                            Arkadaşım sana şöyle anlatayım, aynı zamanda yeterli bir açıklama olacağını düşünüyorum ama yanılıyorda olabilirim, şimdi gitar üzerinden konuşursak, gitar üzerindeki her perde yarım sese denk gelir, örnek vermek gerekirse mesela gitarın 6.teli Mi (E) dir Mi ve Fa arası yarım sestir, aynı zamanda Si ve Do'da öyle, geri kalanların hepsi tam sestir, yani diğer naturel notaları bulmak istiyorsan 2 perde ileri gideceksin, en basit deyişle, ancak dediğim gibi si-do ve mi-fa hariç onlar yarım sestir. Şimdi tekrar gitar klavyesi üzerine dönersen bence geri kalanını bulabilirsin yardımcı olabildiysem ne mutlu bana...
                            Son güncelleyen admin; 01-11-2011, 20:00. Sebep: Türkçe

                            Yorum


                              #29
                              melodik minör dizide hem 6. hem de 7. sesi tizleştirmek gerekir.

                              Yorum

                              Unconfigured Ad Widget

                              Collapse
                              Initializing Tabs & loading Content...
                              Initializing Tabs & loading Content...

                              Trending

                              Collapse

                              Bu kriterlere uygun sonuç bulunamadı.

                              Çalışıyor...
                              X