Duyuru

Collapse
No announcement yet.

Gomalak

Collapse
Bu sabit bir konudur.
X
X
 
  • Filtre
  • Saat
  • Göster
Tümünü Sil
new posts

    Gomalak

    Merhaba komşular, bir süredir ismini çok duyduğunuz ama hakkında pek bilgi sahibi olmadığınız gomalak hakkında sizlere bilgi vereceğim. Genelde "gomalak nedir biliyor musun?" diye sorduğum zaman, ya "hayır" ya da "bir cila galiba" türünden yanıtlar alıyorum.

    Peki gomalak nedir?

    Bildiğiniz gibi günümüzde doğal ve sentetik cila malzemeleri var. Gomalak da bu doğal cila malzemelerinden bir tanesi.

    Gomalak, hindistanda yaşayan coccus lacca türü bir böceğin yumurtalarını korumak için salgıladığı bir madde. Çeşitli eritme işlemlerinden sonra elde edilen gomalağın ingilizcesi "shellac". Bazı kişilerin yanlış bildiği üzere "french polish" ya da "french polishing" bir materyal değil bir cila uygulama yöntemidir.

    Özünde yüzeye tampon ile gomalak uygulamak anlamına gelir.

    Peki çok sık duyduğunuz bu gomalağın önemi nedir?

    Şimdi öncelikle gomalak çok çok eski bir materyaldir ve çok eski zamanlardan beri kullanılmaktadır. Her ne kadar günümüz sentetik cila türleri kadar dayanıklı olmasa da yine de oldukça dayanıklıdır. Müzik enstrümanları için ideal cila türüdür, niye mi?

    -Bitmiş hali oldukça ince olduğundan ağacı fazla kapatmaz ve ses başarımını en üst noktada tutar.

    -Son derece dayanıklı, üzün ömürlüdür.

    -Tamamen organiktir, hatta yenilebilir. Müzik enstrümanlarında mümkün olduğunca organik materyaller kullanılmaya çalışılır.

    -Uygulaması zordur ama iyi yapılmış bir gomalak cila çok güzel görünür.

    -Kristal netliğinde ve son derece parlaktır.

    -Onarması diğer sentetik cila malzemelerinin aksine son derece kolaydır.

    -Tüm bu özellikleri ve güzel olanının yapılması çok tecrübe gerektirdiğinden en değer verilen cila türüdür ve en iyi el yapımı gitarlarda kullanılır.

    Tipi nasıl birşey derseniz işte böyle;

    Soldaki pul halde olanı, sağdaki ise çekilmiş toz haline getirilmiş olanı.

    Renk olarak gomalak 4 tiptedir. Transparant, sarı, portakal, kahverengi. Aşağıdaki resimde soldan sağa, transparant, kahverengi, portakal tiplerini görüyorsunuz. En sağdaki zeytinyağı, sarı tipi renk olarak zeytinyağı ile aynı.

    Gomalak nadiren fırça ile uygulansada buna çok uygun değildir ve genelde french polishing denen yöntem ile yüzeye uygulanır.

    Kullanılan çözücü etil alkoldür. İdeal oran ise %10 dur. Yani 1 litrelik karışım için, 1birim gomalak, 9 birim alkol. Aldığınız gomalağı alkolün içine pul olarak da atabilseniz de , çekip toz haline getirmeniz daha iyi çözünmesini sağlar. Eğer gomalak bayatlamışsa alkolün içinde tam olarak çözülmez ve tortu şeklinde kalır. Alkolün içine attıktan sonra bir gün kadar bekletmeniz yeterlidir, sonrasında kullanıma hazırdır. Başka hiçbir hazırlığa gerek yoktur.

    Gelelim gomalağı uygulamakta kullanılacak olan tamponumuza. Yumuşak sık dikimli pamuklu bir kumaşa ihtiyacımız olacak. Bunun için eski bir çorap, atlet de kullanılabilir gidip ayrı bez de alınabilir Önemli olan dikimler arası gözeneklerin küçük olması ne kadar ufak o kadar pürüzsüz sonuç.

    10*10 luk kumaşımızı alıyoruz ortasına bunu yarısı kadar bir kumaşı katlayarak koyuyoruz ve büyük bezimizin kenarlarını birleştirip kıvırarak tamponumuzu hazırlıyoruz.

    Aşağıda detayıyla görebilirsiniz. Gerçi buradaki çok ufak yapılmış. Normalde bozuk parak büyüklüğünde ya da biraz daha büyüğü gitar için yeterlidir. Bu detay işi için uygun.


    Gelelim uygulamaya. Kaç kat atacağınız size bağlı, ne kadar kalın olmasını istiyorsanız o kadar olur. 10 kat da atabilirsiniz, 70 kat da. "70 kat mı?" diye şok olmayın bir günde zaten çok rahat 15-20 kat atarsınız bu sizin kol gücünüze bağlı. ama fazlası zararlı.

    Evet cilalayacağımız objemizi alıyoruz. Eğer bu ağacın dokuları dolguya ihtiyaç gerekitiriyorsa bunu ponza taşı ile çözeceğiz. Evet ponza taşı tozu gomalak cilasında dolgu malzemesidir. Kullanılacak toz çok çok ince olmalıdır. Tampona sadece alkol alınır, bir kağıda toz tuz gibi serpiştirilir ve tampon buna bandırılır. Tamponda çok az ponza tozu olmalıdır. Daha sonra tampon yüzeyi parmakla ovuşturulup alkolle iyice karışıp transparantlaşması sağlanır ve yüzeye dairesel hareketlerle uygulanır. İstenen sonuç elde edilene kadar uygulanır. Daha sonra iş asıl gomalak atmaya gelir. Bunun için tompona biraz gomalak alınır ve bir kağıda bandırlarak fazla sulu ise bunun kağıda geçmesi sağlanır. Ardından bir damla mineral yağ, zeytinyağı da olabilir parmak ile tampon yüzeyine sürülerek yedirilir ve tampon bastırılarak dairesel hareketlerle hızla farklı yönlerde durmaksızın yüzeye tatbik edilir. Burada yağ kaygnlık sağlar. Çünkü gomalak çözeltisi yapışkandır, burada bazı çok önemli maddeler vardır.

    - Tamponu yüzeye uygularken asla durmamak gerekir, aksi halde hemen yüzeye yapışır.

    - Gereğinden sulu gomalak almamak gerekir.

    - Gereğinden fazla yağ kullanmamak gerekir, eğer böyle olursa yağ cilayı yapış yapış yapar ve bu yapışkanlık yıllar sonra bile devam eder. Ayrıca cilanın mat olmasına da neden olur. O yüzden tampona bir damla sürdükten sonra uygularken tampon kaymamaya neredeyse yüzeye yapışmaya başlayana kadar yeniden yağ kullanılmaz.

    - Ard arda çok fazla kat atılmaz 4-5 kat attıktan sonra beklemek gerekir.

    - Belli bir patternde uygulanmaz karışık plansız bir şekilde uygulanmalıdır ve hızlı ve dairesel hareketlerle. Aksi takdirde tampon altındaki yumuşak cilaya yapışıp sıyırır ve rezil eder.

    - Her 4-5 kattan sonra cilanın yağı çıkarılır, burada önceden kullandığımız yağ, yine aynı şekilde tamponla gomalak uygulayarak(ama bu sefer yağsız) uçurulur.

    - Arada gerekirse ince numara bir su zımparasıyla yüzey zımparalanarak düzgünleştirilir.

    Son katlarda parlatma işlemine geçilir bunun için tampona gerek yoktur, idealinde eskiden gomalak için kullanılmış beze gomalak alınır ve elde çitilenir, alkol bezde eskiden kalmış gomalağı çözer ve bezi yumuşatır, burada çok çok az gomalak almak çok önemli bezimizin sadece hafif nemli olmasını istiyoruz. Sonra bildiğiniz şekilde yüzeye sürerek parlatırız. Burada minimum baskı yapmak çok önemli, sadece avucumuzun ağırlı olmalı, kesinlikle bastırılmamalı.


    Bu şekilde uyguladığınızda aşağıdaki gibi bir sonuç elde edebilirsiniz, AMA teoride, , çünkü gomalak uygulaması ve ustalaşması en zor olan cila tekniğidir, hakkıyla yapabilmek için yılların tecrübesi gerekir.


    İlk başlarda elde edilen mat, pürüzlü dalgalı yüzeyler zamanla yerini parlak net ve dümdüz yüzeylere bırakır. Fakat gomalak yapmak eğlencelidir, gereken materyaller de son derece kolay bulunur ve ucuzdur. Bu arada ponza tozunu kullanmak zorunda değilsiniz, devamlı atacağınz gomalak katlarıda onun vazifesini yapacaktır o size kolaylık sağlar. Yani 100gr gomalak, yarım litre etil alkol, ince su zımparası ve ufak bir düz tahta parçasıyla kendinizi geliştirebilirsiniz. Hadi bakalım kolay gelsin. Sorularınız, aklınıza takılan varsa yazın.

    #2
    gomalağı nerden buluruz ayrıca resimlerde klasik gitara uygulanmış bütün gitar tipleri için uygunmudur?

    Yorum


      #3
      misal kapalı çarşıda bulursunuz, aktarlar size bu konuda yardımcı olurlar. Daha çok akustik kasalı enstrümanlar için uygundur.

      Yorum


        #4
        ilkokullara yakın bazı kırtasiyelerde de bulunabiliyor. Okullarda iş eğitimi dersinde kağıtlara gomalak cila yapıp üzerinde hat çalışması yapılırdı benim dönemimde.

        Yorum


          #5
          biz bu gomalağı kuyumculukta kullanırdık.
          gomalak ile mühür mumu ısıtılarak birbirine kaynaştırılır, bizim kullandığımız pul gomalakdı yanlız.
          bu kaynaşmanın sonucunda 'pevla' denen çikolata renkli bir macun ortaya çıkar. bu macun soğuyunca taş gibi sert, ısıtılınca da oyun hamuru ve daha da yumuşak kıvamlı bir maddedir..
          pevla ahşap bir sap üzerinde ısıtılır, böylece kullanıma uygun olur.
          ısıtılmış pevlaya mıhlanacak altının (yüzük, kolye vs.) taş takılacak yerleri açıkta kalacak şekilde gömülür ve suya atılarak bikaç saniye bekletilir ve soğutulur.. bundan sonra üzerinde güç denemesi yapabilirsiniz..

          bu da ekstra bilgi oldu

          Yorum


            #6
            Selam Lordum...
            Keman verniği ile ilgili yazını okudum, oldukça detaylı ve güzel olmuş. Bu konuda yeni bir başlık açıp oradan devam etmek istiyorum. Sağlıcakla kal.

            Yorum


              #7
              Gomalağın mat olması için ne gibi uygulamalar var?

              Yorum


                #8
                Luthier0 teşekkür ederim komşu, fakat yazacakların bu konu ile ilgili ise forum kuralları gereği yeni konu açmamalı ve ilgili mevcut konudan devam etmelisin ki konu kirliliği oluşmasın.


                Cengiz normalde gomalağı mat yapmaya çalışmanın anlamı yok, çünkü yapısı gereği tüm cila türleri arasında en parlak olanlardan biri, en önemli özelliği cam gibi net ve kristal gibi parlak olması.

                Mat olması isteniyorsa çok çok ince zımpara ile hafif zımparalanıp matlaştırılabilir, ayrıca uygulayan iyi yapamazsa istenilsede olması gereken parlaklıkta olmaz, örneğin uygulama aşamasında fazla yağ kullanılmışsa bu bittiğinde mat olmasına neden olur ama o cila hep yapış yapış kalır ve istenmeyen birşeydir. Bu açıdan ben ince zımparalamayı öneriyorum. Burada kastım 8000lik micromesh gibi bir cila zımparası.

                Yorum


                  #9
                  Ok.... Bu şekilde devam ederiz.

                  Az önce bir tranparan vernik hazırladım. Ama hoşuma gitmedi görüntüsü. Herşeyden önce bulanık bir görüntüsü var.

                  İçeriğinde şunları kullandım.

                  1 lt alkol
                  15 gr mastik
                  30 gr beyaz gomalak
                  30 gr sandrac
                  20 gr gomalak
                  30 gr benzoin
                  5 gr propolis
                  4ml lavander

                  yağ hariç hepsini koydum kaynattım.... daha önce renk verniği hazırlarken de aynısı olmuştu. O zamanlar neyi ne kadar kattığımı hatırlamıyorum. Merak ediyorum bu malzemelerden berraklığa engel olanı hangisi? Sandractan şüpheleniyorum. Tam olarak ne işe yaradığını anlamadım vernikte.

                  Dün de renk için alkol hazırlamıştım. Alizarin, nar çiçeği, ejderkanı, ceviz kabuğu, kınakına, zerdaçal... hepsini 1 lt alkolde çözdüm fakat nar çiçeği çok baskın çıktı. Mor gibi bir renk elde ettim gerçi jojede kan pıhtısına yakın bir ton görünüyor ama uygulamadan bilemiyorum. Ejderkanı denen şey alkolde çözülmüyor mu? Ondan hiç renk alamadım sanırım. Daha kırmızıya çevirmek için ne kullanmamı tavsiye edersin.

                  Şimdi senden öğrenmek istediğim şeye gelince bu konuda; hazırladığım bu renkli alkolü orta sertlikte bir vernik yapmak için içine ne kadar ne koymalıyım (beyaz gomalağım var, sert olduğunu duymuştum, sandrac ve arap zamkı kullanmam gerekir mi... mastik hem çok pahalı hem de bildiğim alkolde değil tam olarak yağda çözülüyor)...

                  Senden profesyonel bir yardım bekliyorum... işin nedense vernik kısmında hep şaşırıp kalıyorum. Ölçüleri 1 lt alkol üzerinden verebilirsen sevinirim.

                  Bir de alkolde kaynanaması gereken bir madde var mı? Mesela propolis alkolde kaynamaya dayanmıyor gibi geliyor bana. Benzoin de öyle.

                  Bir de zerdaçalı alkolde çözüp direk ağacın üzerine uygulamayı duydum... ağacın üzerinde sadece renk olarak sarı zemin oluşturmak mantıklı mıdır?

                  Ne çok sorum varmış... daha var! Cevabını beklerim, kal sağlıcakla.

                  Yorum


                    #10
                    Komşu öncelikle reçine çok az olmuş, ideal oran 4te1 ya da 5te1 reçine olur. Yani senin 1 litre alkol için 200-250 gr reçine kullanmış olman lazımdı, seninkinde 130gram olmuş, bu da çok yetersiz, attığın katlar tutmayacaktır, normalinde 3-4 katta tutacak katmanı tuturman için senin 10 kat atman gerekecek, tavsiyem cila kavanozunu kapağı açık güneşin altında bırakıp alkolünü gerekli oranda uçur. Yoksa uğraşırsın. Ayrıca benzoin kullanmasaydın keşke benzoini renkli cilada kullanmak yeterlidir.

                    Cilayı hazırladıktan hemen sonra bulanık görünmesi çok normal, yarın kalktığında oldukça berrak olduğunu göreceksin.

                    Maşallah renkliye ne bulduysan katmışsın Kendi başına ejder kanı yeterdi, ayrıca zerdeçalde renkli cilaya gereksiz, sadece sarı için kullan, hatta alabilirsen yerine safran kullan, ben çok memnun kaldım. Yalnız feci pahalı kilosu 2500-3000lira. ejderkanı alkolde çözünür, toz haline getirmen lazım tabi, ayrıca kaynattım diyorsun, ekstraktörde hazırlıyorsun bunları değil mi? Eğer bu renkli formulasyonda mor renk sana sıkıntı yaratıcak gibiyse(önceden birkaç yanlık parçasında denemeler yap) sana renkten önce potasyum permanganat sürmeni tavsiye ederim. Kahverengi bir renk veriyor, bu sayede moru kapatırsın gibime geliyor. Bu saatten sonra kırmızıya çevirmen oldukça zor, paduk ve rubio, kırmızı şarap kullanabilirsin ama benim tavsiyem yeni bir cila hazırlaman, onuda toz halde pigmentler satılıyor ondan al, kırmızı ve kahverengi al, bir iki çay kaşığı pigment ile harika sonuçlar çıkıyor.

                    Şiimdi yine orta sert bir karışım için yukarıda yazdığın formül iyi gibi ama oran 4e1 falan olsun, 1 litre alkol çok fazla. Gomalak serttir ama gereklidir. Mastik karışır alkolde merak etme, evet pahalı ama zaten sana 15-20 gr yeter, o kadarı da çok tutmaz. 30gr sandrac, 15 mastik, 10gr gomalak, 5 gr kopal, 15gr propolis, 20gr benzoin 10gr aloe veya elemi misal bu kafadan attığım bir formülasyon, bakarsan sert,yumuşak reçine oranının dengeli olduğunu görürsün, kopal-benzoin gibi sert reçinelerin oranını abartmamak lazım, aynı şekilde mastik çok koyarsan yapış yapış yapar, günlük kullanmanı pek tavsiye etmem, ben kullandım pişman oldum. Sen de kafana göre yaratabilirsin formül, illa şu olaca diye birşey yok biliyorsun, sadece oranlar önemli.

                    Buradakilerin hepsi alkolde kaynar sorunsuz, zaten propolis hemen erir.

                    Zerdeçali sadece renk olarak sürmeyi mantıklı görmüyorum neden dersen, özellikle ladin emici biliyorsun, ne kadar üsrersen sür reçine olmadığından katman da oluşmayacak ve ağaç belli yerlerde rengi daha çok emecek alacalı olacak, ayrıca cila aşamalarında zımpara vs yaparken daha da büyük sorun olacak o yüzden tavsiye etmem bu yöntemi en azından bizim alkol cilasında.

                    eğer en baştan ağacı sarımtırak yapmak istersen pek tavsiye etmesem de sodyum silikat kullanabilirsin. Eğer Harelerin iyice gözükmesini istersen bol seyreltik çözelti olarak potasyum dikromat sürebilirsin. Ama bol seyreltik olmalı yoksa ağacı hafif yeşilimsi yapıyor.



                    Yorum


                      #11
                      Lordum,

                      Potasyum dikromatı bilmiyordum iyi oldu öğrendiğim bunu. Permanganat da hareleri ortaya çıkarıyor ama dediğin gibi ladinde yine sorun olabiliyor. Soydum silikattan ben de memnun kalmadım daha önce denemiştim. Zaten öyle yanlık parçalarında deniyorum. Extracktor kullanarak çözdüm renkleri. Aslında kalabalık olduğuna bakma listenin amacım tamamen narçiceğini bastırmaya çalışmaktı. Tam olarak ne yazık ki nasıl bir renk oluştuğunu denemeden anlamak zor. Denerim olmazsa seyrelterek kullanırım alkolü. Alkolü fazlaca kullandım çünkü sonuçtan memnun kalırsam tekrar kullanırım düşüncesindeyim. Bir de az olmasın da çokluğu önemli değil. Az bi vernikle işim yarım kalmıştı da aynısını tutturana kadar akla karayı seçmiştim. Ne kullandığımı da tam olarak ölçüleriyle not etmemiştim. Neyse pazartesiye kadar sağını solunu anca temizlerim kemanın o vakte kadar verniği de hazırlamış olurum herhalde. Beyaz gomalak tek başına yeterli midir? Bu ürünlerin sertliklerini tam olarak bilemiyorum. Bildiğin bir site filan var mı reçine sertliğini anlatan?

                      Yorum


                        #12
                        Beyaz gomalak yeterlidir.

                        Bilgi için şu alttaki iki siteyi tavsiye ederim, özellikle ikincisini;

                        Yorum


                          #13
                          Üstteki siteyi bilirim. İlk denememde oradaki vernik tarifini kullanmıştım. Alizarinden kök boyası elde etmeyi biliyor musun. Ben boyanın çökertilmesi kısmında şaştım kaldım. Sözümona çökmesi lazımdı boyanın olduğu gibi duruyor. Gerçi kökboyasını vernik üzerine direkt uyguluyorsun. Spirit vernikte kullanılmıyormuş sadece yağlı vernikte kullanılıyormuş. Güzel bir yağlı vernik tarifi bulamadım. (H. Hocanın verdiği yağlı vernik tariflerinin hepsi spirit bu arada. ) Mastikten yapılanını önerdi biri. Neredeyse bir kiloya yakın mastik kullanmam gerekecek satsam kemanı o kadar para etmez yahu....

                          Yorum


                            #14


                            Alizarinle tecrübem yok.

                            Aynı şekilde yağ cilaları ile, bende araştırıyorum ama dişe dokunur bilgi elde edemedim henüz.

                            Yorum


                              #15
                              İki haftadır filan alizarinle uğraşıyorum. Soxhlette bordo bir renk veriyor toz haline getirdiğinde vişne çürüğü ile pembe arasında geziniyor. Bir kova suda bekliyor bakalım da boyanın dibe çökeceği yok. Sifon diye birşeyden söz etmişler ama anlayamadım tam olarak bizde karşılığı ne.


                              Rubio da ölmüş adama da soramıyorum.

                              Yorum

                              Unconfigured Ad Widget

                              Collapse
                              Initializing Tabs & loading Content...
                              Initializing Tabs & loading Content...

                              Trending

                              Collapse

                              Bu kriterlere uygun sonuç bulunamadı.

                              Çalışıyor...
                              X