Duyuru

Collapse
No announcement yet.

Armoni Yazı Dizisi.Bölüm 1:Armoniye Giriş ve İntervaller(Aralıklar)

Collapse
Bu sabit bir konudur.
X
X
 
  • Filtre
  • Saat
  • Göster
Tümünü Sil
new posts

    Eğitim Armoni Yazı Dizisi.Bölüm 1:Armoniye Giriş ve İntervaller(Aralıklar)

    Merhabalar arkadaşlar;

    Bir çok kişinin kafasında soru işareti bırakan ve ya öğrenmek bilgi edinilmek istenilen bir konu bu armoni.Ancak ne yazık ki Türkiye'de ortak,kabul görmüş bir terminoloji ve metod yok armoni ile ilgili.Bir çok kişinin yararlanacağını düşünerek böyle bir yazı yazmaya başlıyorum.Kullanacağım tüm terimler Universal yani Dünya'da nasıl kullanılıyorsa öyle olacak elimden geldiğince sadeleştirip açıklayacağım.Ancak armoni eğitimiyle ilgili varolan problemleri devam ettirmemek için çok fazla Türkçeleştirme yapmayacağım.

    Armoni nedir?Armoni müziğin uyumu demektir.Herşeyde olduğu gibi müzikte de kurallar vardır.Ve bu kuralları öğrenmek,uygulamak özellikle beste yaparken,parça çalarken elinizde enstrumanınızın olduğu her an size fevkalede yardımcı olacaktır.Bu dönemde armoni kelimesi karşınıza iki şekilde çıkar genellikle.

    1.Klasik batı müziği armonisi.
    2.Jazz armonisi.

    Bizlerin öğrendiği-öğreneceği,kullandığı armoni klasik batı müziği armonisidir.Klasik batı müziği armonisi ise tam olarak barok dönemde(kabaca 1600-1750) J.S. Bach tarafından oturtulmuş ve hemen hemen bugünkü halini almıştır.

    Herneyse kısa bir tarih dersinden sonra mümkün olduğunca gitar ile de ilişkilendirmeye çalışarak konuya dönüyorum artık.

    Birinci Bölüm:

    İntervaller(Aralıklar) *(#=Dizey işareti olarak kullanıldı)

    Müzik kuramında iki ses arasındaki uzaklıktan bahsederken aralık terimini kullanırız.Eğer iki ses aynı anda duyuluyorsa bunlar armonik aralıklar(Do ve Mi ye aynı anda basmak gibi),arka arkadaya duyuluyorsa melodik aralıklar (Do ve Mi ye sırayla basmak gibi) denir.Bunlar teorik bilgiler çok takılmayın.

    Yani ne demek bu aralık olayı?İki sesin arasındaki her mesafenin birer ismi birer anlamı,görevi,rengi ve bazen kuralları vardır.Özellikle AKORLAR konusuna geçtiğimizde bu bilgilere çok ihtiyacımız olacak o yüzden İntervaller konusunu ciddiye alalım.


    Perde Kavramı:

    Bunu gitarda ki perde olarak düşünmeyin.''Perde'' bizim aralıklar konusundaki ölçü birimimiz olacaktır.Örn:Tam perde,Yarım perde ve ya 3 perde 6.5 perde.

    Bir oktav klasik batı müziğinde 12 eşit parçaya bölünmüştür.Nasıl yani?Mesela Do Majör tonunu ele alalım.Aklımıza piyano'nun ya da bir orgun klavyesini getirelim,mümkünse bir orgu önümüze koyalım.Do'dan do ya kadar var olan tuşları sayalım,12 adet tuş çıkacak karşımıza.İşte Do'dan do'ya bir oktavın 12 eşit parçaya bölünmesi klasik batı müziğinin ''Tonalite'' kavramının ''Tonal'' müziğin nereden geldiğinin cevabıdır.Doğu müziklerinde ve Türk müziğinde ise bunlara koma seslerinde ilave edilmesiyle bir oktav 12 den fazla eşit olmayan aralığa bölünür vs vs..

    Perdelere geri dönelim.Do majör dizisinde,Do ve Re notaları arası 1 tam perdedir.Do ve Do# aralığı ve Do#-Re aralığı ise Yarım perdedir.Mi ve Fa aralığı,Si ve Do aralığı da yarım perdeye örnektir.Peki Do ve Re notaları piyano'da yan yana iki beyaz tuş ve bir tam perde uzaklığında iken Mi-Fa ve Si-Do aralıklarıda yan yana iki beyaz tuş olduğu halde neden yarım perde uzaklığında?Tekrar piyano klavyesini önümüze alalım ve yukarıda bir oktavın 12 eşit parçaya bölündüğü bilgisini hatırlayalım.Do majör gamı içerisinde yan yana olan Do ve Re arası 1 tam perdedir çünkü Do-Do# aralığı yarım perde + Do#-Re aralığı yarım perde = Do-Re aralığı 1 Tam perde yapar.Ancak Mi-Fa ve Si-Do notaları arasında siyah tuş bulunmadığından bu aralıklar yarım perdedir.Aynı şekilde bunu gitar klavyesi üzerinde de düşünebilirsiniz.5. telin 2. perdesi Si sesini 3. perdesi Do sesini verir ancak bunların arasında başka perde yoktur.Yine 5.telde 3.perde Do sesini verirken Re sesini 5. perdeye basarak alırız arada da 4. perde vardır bu da Do# sesini verir bu 4. perdeyi piyanodaki Do ve Re arasındaki siyah tuş olarak düşünün.Umarım yeni başlayan arkadaşlar için açıklayıcı olmuştur.

    Örnekler:

    RE-Mİ aralığı=1 perde
    Fa-Fa# aralığı=yarım perde
    DO-Mİ aralığı=2 perde
    LA-DO aralığı=1.5 perde
    DO-FA aralığı=2.5 perde
    FA#-RE aralığı=3.5 perde

    Aralıkların adlandırılması:
    Şekil 1:


    Yukarıda gördüğümüz resimde yine do majör dizisindeki aralıklar bulunmakta.
    Perde kavramını anladıktan sonra şimdi gelelim bu aralıkların isimlerine;

    Not:İnterval isim ve kurallarını okuduktan sonra hemen aşağısındaki açıklamaları okuyunuz.Bunlar muhtemelen aklınıza takılacak bir çok önemli noktayı aydınlatacaktır.Daha sonra İnterval isim ve kurallarını tekrar okuyunuz.

    Basit İntervaller;
    -Birli aralık(Prima)=Sesdeş Bkz:Şekil 1

    -İkili aralık(Sekunda)
    +Büyük ikili aralık=Örneğin: Do-Re aralığı vb iki ses arasında 1 tam perde olması gerekir.
    +Küçük ikili aralık=Örneğin: Do-Re bemol aralığı vb iki ses arasında yarım perde olması gerekir.

    -Üçlü aralık(Tertsia)
    +Büyük üçlü aralık=Örneğin: Do-Mi aralığı vb iki ses arasında 2 Tam perde olması gerekir.
    +Küçük üçlü aralığı=Örneğin: Do-Mi bemol ya da La-Do aralığı vb iki ses arasında 1 buçuk perde olması gerekir.

    -Dörtlü aralık(Kvarta)
    +Tam dörtlü aralık=Do-Fa aralığı ya da Mi-La aralığı vb iki ses arasında 2 buçuk perde olması gerekir.
    +Eksik dörtlü aralık=Re-Sol bemol ya da Si-Mi bemol aralığı vb iki ses arasında 2 tam perde olması gerekir.

    -Beşli aralık(Kvinta)
    +Tam beşli aralık=Do-Sol ya da Fa-Do aralığı vb iki ses arasında 3 buçuk perde olması gerekir.
    +Eksik beşli aralık=Re-La bemol ya da Si-Fa aralığı vb iki ses arasında 3 tam perde olması gerekir.
    +Artık beşli aralık=Do-Sol# aralığı vb iki ses arasında 4 perde olması gerekir.

    -Altılı aralık(Seksta)
    +Büyük altılı aralık=Mi-Do# ya da Do-La aralığı vb iki ses arasında 4 buçuk perde olması gerekir.
    +Küçük altılı aralık=Mi-Do ya da Do-La bemol,Fa-Re bemol aralığı vb iki ses arasında 4 tam perde olması gerekir.

    -Yedili aralık(Septima)
    +Büyük yedili=Do-Si ya da Fa-Mi,Re-Do# aralığı vb iki ses arasında 5 buçuk perde olması gerekir.
    +Küçük yedili=Do-Si bemol ya da Fa-Mi vb iki ses arasında 5 perde olması gerekir.

    -Sekizli aralık(oktav)

    **Aralıkların parantez içindeki isimleri tüm avrupada ortak kullanılan İtalyanca isimleridir.

    Muhtemelen Aklınıza Takılan Noktalar ve Katı Kurallar:

    Şimdi öncelikle yukarıdaki aralık isimleri ve kuralları bir miktar sadeleştirilmiştir.Genel olarak karşınıza çıkabilcek ve işinize yarayabilecek aralıklar bunlar.Bunun dışışında da artık-eksik,çift artık-çift eksik vs gibi aralık formları mevcut ancak o kadar ayrıntıya girmeye gerek yok şu an için.

    Yukarıdaki aralık isim ve açıklamalarında aklınıza takılabilecek bir kaç yer olduğunu düşünüyorum.Sizden ekstra bir soru gelmedikçe şimdilik açıklığa kavuşturmakta yarar gördüğüm şeyler şunlar;

    +++Tını olarak Do# ve Re bemol aslında aynı sestir örneğin.Yani ikiside piyanoda Do ve Re sesleri arasındaki siyah tuşu ifade eder ancak aralık hesaplamalarında,yazımında bazı kurallar var.
    Öncelikle dereceler çok önemli.Derece nedir?Yukarıdaki resime bakarak daha iyi anlayabilirsiniz.Örneğin ''Re'' Do majör tonunun 2. derecesidir,aynı şekilde ''Mi'' 3. derecesi,''La'' ise 6. derecesidir.Aynı şekilde Re Majör tonunda da ''Mi'' sesi Re majör tonunun ve ''Re'' sesinin 2. derecesidir ''La'' sesi 5. derecesidir vb...
    Sizin mesela bir aralığa Küçük Üçlü(Küçük Tertsia) diyebilmeniz için iki ses arasında sadece 1 buçuk perde olması yetmez aynı zamanda Küçük Üçlü'sünü hesapladığınız sesin(Örnek olarak Do-Mi aralığından bahsediliyorsa ''Do'' sesinin'' 3. derecesi olması gerekir.Yani;
    Do-Mi bemol aralığı küçük üçlü aralığına bir örnektir.Sebebi ise Mi sesi Do sesinin 3. derecesidir ve arada 1 buçuk perde vardır.Ancak söylediğim gibi sadece aradaki uzaklığa yani o aradaki 1 buçuk perdeye bakacak olursak Do-Re# aralığıda piyano'da bastığınızda aynı tınıyı(sesleri) verecektir çünkü Re# ve Mi bemol farklı isimlerdeki aynı seslerdir ama Re sesi Do nun ikinci derecesi olduğundan biz Do-Re# aralığına sadece aradaki 1 buçuk perdeye bakarak Üçlü aralık diyemeyiz arada 1 buçuk perde olsa dahi Re sesinin derecesi itibariyle(Re,Do'nun ikinci derecesidir) Do-Re# aralığı ARTIK İKİLİ aralığıdır Küçük üçlü olarak yazılamaz-söylenemez.Umarım anlatabilmişimdir.

    Evet arkadaşlar intervaller armoninin başlangıcı olmakla beraber en sıkıcı ve anlaması güç konusudur.Ancak bunu kavradığınızda majör-minör kavramını ve akor kurulumlarını çok rahat anlarsınız.Dişinizi sıkmanızı ve intervallerin kurallarını iyice öğrenip org-piyano başında bol bol uygulama yapmanızı öneririm.Sabırlı olun,tekrar tekrar okuyun,uyguluma yapın,hepsini bir değil de parça parça anlamaya çalışın.Anlamadığınız herşeyi sorabilirsiniz bu konu altında dilim döndüğünce yanıtlarım.Allah hepinize sabır versin okurken

    Gelelim ilgilenen arkadaşların ödevlerine Yine bu konu altında bana birer aralık örneği verirseniz bende bunları kontrol ederim ve alıştırma yapmış olursunuz.

    ''Örnek olarak: Re#-Sol aralığı eksik dörtlü aralığıdır çünkü Sol,Re'nin 4. derecesidir ve aralarında 2 tam perde vardır.'' Ya da ''Fa-La aralığı büyük üçlü aralığıdır çünkü La,Fa'nın 3. derecesidir ve aralarında 2 tam perde vardır.'' Ya da ''Si-Re aralığı küçük üçlü aralığıdır çünkü Re,Si'nin 3. derecesidir ve aralarında 1.5 perde vardır.'' Şeklinde yazarsanız sevinirim.

    Yazının bundan sonraki bölümleri;

    +Majör-Minör kavramı

    +Akorlar ve Akorların kurulması

    +Kadanslar

    Şeklinde olacaktır.
    Yazıda hiçbir şekilde Alıntı-Çalıntı yapılmamıştır tamamen el emeği göz nurudur.Dikkatsizliğimden doğan hatalarım varsa affola..

    Esen Kalınız..
    Berkay Canbulat
    Son güncelleyen acoustronic; 02-04-2011, 20:23.

    #2
    Forumumuzda bu tarz faydali ve bilgi yuklu yazilari gormek beni cok sevindirdi ve cok gururlandirdi. Tum uyelerimize faydali olmasi temennisiyle.

    Acoustronic, sana bu yazindan oturu tesekkuru bir borc bilirim. Gercekten guzel ve anlasilmasi kolay bir yonden ele aldin ve sulandirmadan bilgilerini cok guzel bizlere aktardin. Tesekkurler

    Yorum


    • #3
      Çok güzel ve yararlı, vaktin oldukça devamınıda bekleriz.

      Yorum


        #4
        ynx isimli üyeden alıntı Mesajı göster
        Forumumuzda bu tarz faydali ve bilgi yuklu yazilari gormek beni cok sevindirdi ve cok gururlandirdi. Tum uyelerimize faydali olmasi temennisiyle.

        Acoustronic, sana bu yazindan oturu tesekkuru bir borc bilirim. Gercekten guzel ve anlasilmasi kolay bir yonden ele aldin ve sulandirmadan bilgilerini cok guzel bizlere aktardin. Tesekkurler
        Beautiful_Death isimli üyeden alıntı Mesajı göster
        Çok güzel ve yararlı, vaktin oldukça devamınıda bekleriz.
        Ben teşekkür ederim ne demek Bende bu vesile ile ders notlarını karıştırmış oldum Konu en azından istekli olan arkadaşlar tarafından biraz ilgi görsün ve bazı şeyler anlaşılsın arkasından 2. bölümü yayınlayacağım.

        Yorum


          #5
          Zamanında başlayıpta bir türlü tembellikten devam ettiremediğim konular Çok güzel olmuş elinize sağlık. Merakla kadanslar bölümünü bekliyor olacağım

          Yorum


            #6
            Ya ben bu armonide eksik bilgilerimin olduğunu düşündüğüm için adminden bunları işaretlemesini istiyorum... Devamınıda takip edebilmek için

            Yorum


              #7
              Çok güzel bir konu ...
              Elinize sağlık

              Ben askere gitmeden önce kurs hocama bana bir an önce müzik teorisi üzerine çalışmalara başlatmasını istemiştim.

              Gamlara başlamıştık. ilgili gamlar vs.

              askere gittim geldim aklımda kalanlarda bunları pekiştirmeye çalıştım.
              Aklıma takılan sadece bir şey var onuda ö.m atıp sorucam tekrardan teşekkürler.

              Tabi diğer konularıda bekliyoruz...
              Son güncelleyen Re4L; 05-04-2011, 18:26.

              Yorum


                #8
                Re4L isimli üyeden alıntı Mesajı göster
                Çok güzel bir konu ...
                Elinize sağlık

                Ben askere gitmeden önce kurs hocama bana bir an önce müzik teorisi üzerine çalışmalara başlatmasını istemiştim.

                Gamlara başlamıştık. ilgili gamlar vs.

                askere gittim geldim aklımda kalanlarda bunları pekiştirmeye çalıştım.
                Aklıma takılan sadece bir şey var onuda ö.m atıp sorucam tekrardan teşekkürler.

                Tabi diğer konularıda bekliyoruz...
                Aslında yazıda da belirttiğim gibi bunlar tamamen temel konular ve oldukça sıkıcı oldukları bir gerçek.Ancak bundan sonraki Majör-Minör kavramları ve özelliklede akorların kurulması gibi konularda intervaller sindirilmeden hiçbir şey kavramak mümkün olmuyor.Aklınıza takılan şeyler olursa seve seve yanıtlarım Ö.M. ile ulaşabilirsiniz.

                Yorum


                  #9
                  acoustronic isimli üyeden alıntı Mesajı göster
                  Aslında yazıda da belirttiğim gibi bunlar tamamen temel konular ve oldukça sıkıcı oldukları bir gerçek.Ancak bundan sonraki Majör-Minör kavramları ve özelliklede akorların kurulması gibi konularda intervaller sindirilmeden hiçbir şey kavramak mümkün olmuyor.Aklınıza takılan şeyler olursa seve seve yanıtlarım Ö.M. ile ulaşabilirsiniz.
                  ö.m atıcaktım.
                  2. derece olayı alımı karıştırdı.
                  Do'nun 2. derecesi Re'dir .
                  sonradan aklıma geldi.
                  Ben bir akor 1. 3. 5. derecelerinden oluşur. diye biliyordum.
                  2. işin içine girince biraz karışıklık yarattı.

                  Bence daha çok karışıklık olacak. biraz karmaşık sıkıcı gibi görünsede hepsini öğrenince mutlakki mutlu olucaz.
                  Aslında mersin'de bana yardımcı bu konuları iyi bilen birebir gitar üstünde göstererek yardımcı olacak bir arkadaş olsa süper olurdu..

                  Ben daha kursu bitirmediğim için ve forumdan okuduğum kadarı ile müzik teorisi kavramı önceden öğrenilmesinin çok faydası var . neyi nasıl neden bastığını bilmeden çalmak var. anlayarak neye neden bastığını çalmak var.
                  Son güncelleyen Re4L; 07-04-2011, 11:50.

                  Yorum


                    #10
                    Re4L isimli üyeden alıntı Mesajı göster
                    ö.m atıcaktım.
                    2. derece olayı alımı karıştırdı.
                    Do'nun 2. derecesi Re'dir .
                    sonradan aklıma geldi.
                    Ben bir akor 1. 3. 5. derecelerinden oluşur. diye biliyordum.
                    2. işin içine girince biraz karışıklık yarattı.

                    Bence daha çok karışıklık olacak. biraz karmaşık sıkıcı gibi görünsede hepsini öğrenince mutlakki mutlu olucaz.
                    Aslında mersin'de bana yardımcı bu konuları iyi bilen birebir gitar üstünde göstererek yardımcı olacak bir arkadaş olsa süper olurdu..

                    Ben daha kursu bitirmediğim için ve forumdan okuduğum kadarı ile müzik teorisi kavramı önceden öğrenilmesinin çok faydası var . neyi nasıl neden bastığını bilmeden çalmak var. anlayarak neye neden bastığını çalmak var.


                    Sus2 akorlarında 1.2.5 kullanılır :S 2 orda var yani...

                    Yorum


                      #11
                      Karışıklık olmasın,derece bir çok farklı yerde farklı anlamlarda karşınıza çıkabilir.Tonun dereceleri,akorun dereceleri vs..Burada anlatmak istediğim şey iki ses arasındaki mesafeyi aralıksal olarak isimlendirirken sadece arada kaç perde olduğuna bakmamamız gerektiğidir.

                      Olay şudur ki;

                      Mesela Do notasını alalım ve bir kaç aralık yazalım.Örneğin Do'nun büyük '3' lüsünü alacağız.Neydi kural,arada 2 tam perde olacaktı ve ses mutlaka '3' lü aralık hesapladığımız için sesin 3. derecesi olacaktı('5' li aralık hesaplasaydık 5. derecesi olacaktı örneğin).Yani sonuç 'Mi'.

                      Derece hesaplamakta herhangi bir zorluk yok arkadaşlar örneğin Fa'nın 4. derecesini hesaplayacağız;

                      Her zaman hesap yapacağınız ana sesin derecesini ''1'' olarak alın,yani Fa 1. derece ise sol 2. ,la 3. ,si 4. ,do 5. ,re 6. derecesidir bu böyle gider.

                      Aradaki perde ile birlikte derece de hesaplamamızın sebebi anarmonik(sesteş) seslerin karışıklılığa sebep olmasını önlemektir gibide düşünebiliriz ancak bu katı bir kural.

                      Mesela Mi Bemol'un Tam 5'lisini alalım.Neydi kural tam 5'li hesaplarken arada 3.5 perde olacaktı.E peki 3.5 perde atlayalım Mi bemol'den hangi sese vardık? La#'e.Peki tamam da La# ve Si bemol isimleri farklı olmasına rağmen aynı sesi vermiyorlarmı ikiside Piyanoda La ve Si beyaz tuşlarının arasındaki siyah tuşu ifade etmiyor mu?Peki bu durumda Mi bemol'ün tam beşlisi için La# mi diyeceğiz yoksa Si bemol'mü?Şimdi derece sayalım,Mi bemol'ün 5. derecesi Si'dir.Demek ki hesaplamak istediğimiz aralık Mi bemol-La# değil Mi bemol-Si bemol dur.

                      Akorların dereceleri çok farklı bir kavram bunları söylediklerimle karıştırmayın.Örneğin herhangi bir akorun 4. derecesinin ismi subdominant akorudur ve 5. derece olan dominant akoruna çözülmek ister vb..Yani bahsettiğim aralık hesaplamasıyla vs bir ilgisi yok.

                      Umarım izah edebilmişimdir.

                      Yorum


                        #12
                        ByMUse isimli üyeden alıntı Mesajı göster
                        Sus2 akorlarında 1.2.5 kullanılır :S 2 orda var yani...
                        Sus2 akoru gitar literatürünün bir parçasıdır.Bunu genel müzik kuramıyla,armoniyle sakın bağdaştırmayın.Yani 1.2.5. derecelerden oluşan akora Sus2 akoru denir tanımı yanlış bir tanımdır.

                        Her akorun dereceleri(Do majör'ün 3.derece akoru,6. derece akoru vb),majör ve minör tonların ayrı ayrı aldığı alterasyonlar vardır.Modülasyonlar örneğin bu çerçevelerde yapılır vb..Akorların çeşitleri-isimlendirilmesi bunlar oldukça zor konulardır ve oldukça ayrıntılıdır.Bir çok arkadaşımızın sahip olduğu kulak dolgunluğu bilgiler ne yazık ki yanlış oluyor çünkü herkes farklı farklı yerlerden farklı isimlerle doğru-yanlış öğreniyor bunları ve gerçekten bir teorik birikim sahibi olmadan üstesinden gelinebilecek meseleler değil bahsi geçen konular.Size tavsiyem gitar tablarında ve ya çeşitli metodlarda geçen sus2,sus4,dim,aug,m6,7sus2 vb akor isimlerini yazılarımı takip ederken ya da armoni çalışırken birşeylerle bağdaştırmaya çalışmayın kafanızı çok karıştırır.Örneğin M6(Minör altılı) akorunu anlatmaya başlasam şu an bir sayfa sürer ve temeli zayıf olan 10 arkadaşın 9 u birşey anlamaz.Zaten ileriki yazıları takip ettikçe ve öğrenmeye başladıkça bu akorların isimlerini çözümlerini görevlerini anlayacaksınız.

                        Esen kalınız.

                        Yorum


                          #13
                          ARMONİ - I. Bölüm - Devam edecek...

                          Konuya katkıda bulunabilmek için armoni öğrenmeye çalıştığım yabancı bir kitaptan aldığım notları özet olarak sizlerle paylaşmak istiyorum. Yeri geldiğinde konu ile ilgili farklı bilgileri de satır aralarında kullandım. Armoni öğrenmeye çalışan arkadaşların işine yarayacağını umuyorum.

                          ARMONİ - I. Bölüm

                          Armoni akorlar ve bunların birbirleriyle ilişkisini düzenler.

                          İlk önce kullanacağımız semboller ile başlayalım.
                          b: Bemol; önünde bulunduğu notayı yarım ses kalınlaşır.
                          B: Diyez; önünde bulunduğu notayı yarım ses tizleştirir.

                          Kromatik Gam: Her nota aralığının yarım ses olduğunu belirtir. Örnek; E, F, F#,G, G#, A, A#, B, C, C#, D, D#, E gibi.

                          Major Gam: Sesler arasında şu aralıklar vardır. 1 - 1 – ½ - 1- 1 – 1 – ½
                          Örnek: C (Do Major Gam): C, D, E, F, G, A, B, C

                          Dikkat ederseniz Sol Major gam yukarıda belirtilen ses aralıklarına uygun olarak gitmektedir.

                          Not: E ve F notaları ile B ve C notaları arası ½ sestir.

                          Aynı ses aralıklarını G (Sol Major) gama uygularsak G, A, B, C, D, E, F# gamını elde ederiz. Bu dizilim bizim sol major akorumuzu oluşturur.

                          Hazırladığım tabloyu paylaşmak istiyorum. Aşağıda tüm major gamları ve alacağı arızaları bulabilirsiniz.

                          C (Do major gam – aldığı arıza: yok)
                          C – D – E – F – G – A - B

                          F (Fa Major gam – aldığı arıza: Bb)
                          F – G – A – Bb – C – D - E

                          Bb (Si bemol major gam – aldığı arıza: Bb, Eb)
                          Bb – C – D – Eb – F – G – A

                          Eb (Mi bemol major gam – aldığı arıza: Bb, Eb, Ab)
                          Eb – F- G – Ab – Bb – C – D

                          Ab (La bemol major gam – aldığı arıza: Bb, Eb, Ab, Db)
                          Ab – Bb – C – Db – Eb – F- G

                          Db (Re bemol major gam – aldığı arıza: Bb, Eb, Ab, Db, Gb)
                          Db – Eb – F – Gb – Ab – Bb – C

                          Gb (Sol bemol major gam - aldığı arıza: Bb, Eb, Ab, Db, Gb, Cb)
                          Gb – Ab – Bb – Cb – Db – Eb – F

                          F# (Fa diyez major gam, aldığı arıza: F#, C#, G#, D#, A#, E#)
                          F# - C# - G# - D# - A# - E#

                          B (Si major gam – aldığı arıza: F#, C#, G#, D#, A#)
                          B – C# - D# - E – F# - G# - A#

                          E (Mi major gam – aldığı arıza: F#, C#, G#, D#)
                          E – F# - G# - A – B – C# - D#

                          A (La major gam - aldığı arıza: F#, C#, G#)
                          A – B – C# - D – E – F# - G#

                          D (Re major gam - aldığı arıza: F#, C#)
                          D – E – F# - G – A – B – C#

                          G (Sol major gam - aldığı arıza: F#)
                          G – A – B – C – D – E – F#

                          Şimdi modları inceleyelim (C notasına paralel)

                          1. Ionian: Dereceler arasındaki yarım adımlar; 3-4 ve 7-1.

                          C – D – E – F – G – A – B - C

                          Burada gördüğümüz gibi 3-4 ve 7-1 arasında yarım adım bulunuyor.

                          2. Dorian: Dereceler arasındaki yarım adımlar; 2-3 ve 6-7.

                          C – D – Eb – F – G – A – Bb - C

                          Burada gördüğümüz gibi 2-3 ve 6-7 arasında yarım adım bulunuyor.


                          3. Phrygian: Dereceler arasındaki yarım adımlar; 1-2 ve 5-6

                          C – Db – Eb – F – G – Ab – Bb - C

                          Burada gördüğümüz gibi 1-2 ve 5-6 arasında yarım adım bulunuyor.

                          4. Lydian: Dereceler arasındaki yarım adımlar; 4-5 ve 7-1

                          C – D – E – F# – G – A – B – C

                          5. Mixolydian: Dereceler arasındaki yarım adımlar; 3-4 ve 6-7

                          C – D – E – F – G – A – Bb –C

                          Burada gördüğümüz gibi 3-4 ve 6-7 arasında yarım adım bulunuyor.


                          6. Aelion (Minor): Dereceler arasındaki yarım adımlar; 2-3 ve 5-6

                          C – D – Eb – F – G – Ab – Bb – C

                          Burada gördüğümüz gibi 2-3 ve 5-6 arasında yarım adım bulunuyor.

                          7. Locrian: Dereceler arasındaki yarım adımlar; 1-2 ve 4-5

                          C – Db – Eb – F – Gb – Ab – Bb – C

                          Burada gördüğümüz gibi 1-2 ve 4-5 arasında yarım adım bulunuyor.

                          Gamlar paralel major ve minor gamlar ile karşılaştırılarak açıklanabilir.

                          Dorian modu 6. derecesi yükseltilmiş minör gam olarak açıklanabilir.

                          Phrygian modu 2.derecesi düşürülmüş bir minör gam olarak açıklanabilir.

                          Lydian modu 4. derecesi yükseltilmiş major gam olarak açıklanabilir.

                          Mixolydian modu 7. derecesi düşürülmüş major gam olarak adlandırılabilir.

                          Aelion modu minor gam olarak bilinir.

                          Locrian modu 2. ve 5. dereceleri düşürülmüş minör gam olarak açıklanabilir.

                          Minör gam (Aelion modu) Natural (doğal) minör olarak bilinir. Ses aralıkları şöyledir; 1- ½ - 1 – 1- ½ - 1 - 1

                          Armonik minör 7. derecesi yükseltilmiş minör gam olarak adlandırılır. Ses aralıkları şöyledir; 1 – ½ - 1 – 1 ½ - 1.5 – ½

                          Melodik minör 6. ve 7. dereceleri artan bir yapıda yükseltilmiş minör gamdır. Ses aralıkları şöyledir; 1 – ½ - 1 – 1 – 1 – 1 – ½

                          Major pentatonik gam içinde beş notayı barındırıan gamdır. Major gamın 1, 2, 3, 5 ve 6. seslerini içerir, yarım ses aralığı içermez.


                          --------------------------------------------

                          Vakit buldukça konuya ekleme yapmaya çalışacağım.
                          Son güncelleyen alaratosun; 14-05-2011, 19:47.

                          Yorum


                            #14
                            ARMONİ – II. Bölüm - Devam edecek...

                            ARMONİ – II. Bölüm

                            ARIZALAR:

                            Bemol: Bemol arızalar 5.lerin döngüsü olarak adlandırılır.

                            Bb – Eb – Ab – Db – Gb – Cb – Fb

                            Burada şunu görebiliriz. C – D – E – F – G – A – B

                            B sesinden 5 ses geriye gittiğimizde E sesine ulaşıyoruz, E sesinden 5 ses geriye gittiğimizde A sesine ulaşıyoruz. Diğer bir deyişle ilk başladığımız sesten sonraki 4. ses dizideki 2. arızayı oluşturuyor.

                            Bir gamdaki bemol arızalar yukarıdaki sıra ile yer alırlar. Yani bir gamda Bb varsa, Eb oladan Ab veya diğerleri olamaz.
                            Cb olduğunda tüm notalar bemol alır.

                            Diyez: Diyez arızalar da 5. lerin döngüsü olarak yukarıya doğru oluşturulur.

                            F# - C# - G# - D# - A# - E# - B#

                            F sesinden 5 ses ileriye gittiğimizde C sesine ulaşıyoruz.

                            1. Bir gamdaki diyez arızalar yukarıdaki sıra ile yer alırlar.
                            2. Bemoller için key (anahtar) son bemolden bir önceki bemoldür. Diyezler için son diyezden yarım adım yukarısıdır. Örnek: Eğer Bb ve Eb olma üzere iki bemol arıza varsa son bemolden (Eb) önceki Bb anahtarımızdır. Ya da D# ve C# arızaları varsa son diyez olan D#’den yarım ses yukarısı D anahtarımız olacaktır.
                            3. C major gamı arıza almaz.

                            ARALIKLAR:

                            Yukarıda birbirine bitişik olan notaların aralıklarını yarım ses veya tam ses olarak adlandırmıştık. Burada herhangi iki nota arasındaki ilişkiyi belirlemek için farklı bir metod kullanacağız.

                            C D E F G
                            1 2 3 4 5

                            C-G (5.) ya da C-F (4.)

                            Major gamdaki birinci nota ile diğerleri arasındaki aralıklar şöyledir.

                            C-C tam ahenk
                            C-D 2. major
                            C-E 3. major
                            C-F tam 4.
                            C-G tam 5.
                            C-A 6. major
                            C-B 7. major
                            C-C tam oktav

                            - Eğer major aralık yarım adım ile küçültülürse (üstteki notayı düşürerek veya alttaki notayı yükselterek) major aralık minör aralık olur.

                            Örnek: C – D 2. major aralık iken C – Db 2. minör, C# - E 3. minör, C – Ab 6. minör, C# - B 7. minör olur.

                            Aralıklar, yukarıdaki örnekteki 2. minör ve 3. minör gibi melodik aralıklar olarak veya 6. minör veya 7. minör gibi harmonik aralıklar olarak oluşabilir.

                            - Minör veya tam aralık yarım adım ile küçültülürse diminish olur. Örnek,

                            C – Fb 4. dim
                            C# - G 5. dim
                            C# - Ab 6. dim
                            C – Cb oktav dim.

                            - Major veya tam aralıklar ½ ses büyütülürse augmented aralık olur.

                            Örnek: C – C# (aug. Unison), Cb – D (2. aug), C – E# (3. aug) gibi.

                            - Diminish aralıkları yarım ses daha küçültürsek çift diminish olur.

                            - Augmented aralıklar yarım ses daha büyütülürse çift augmented olur.

                            Özet:

                            1. 2., 3., 6. ve 7. major aralıklardır.
                            2. Unison, 4., 5. ve oktavlar tam aralıklardır.
                            3. ½ adım küçültülen aralıklar minör olur.
                            4. 2 yarım adım küçültülen major aralık diminish olur.
                            5. ½ adım küçültülen tam aralıklar diminish olur.
                            6. 2 yarım adım küçültülen tam aralık çift diminish olur.
                            7. ½ adım büyütülen major ve tam aralıklar augmented, 2 yarım ses büyütülen major ve tam aralıklar çift augmented olur.

                            ------------------------------------------

                            Devam edecek...
                            Son güncelleyen alaratosun; 14-05-2011, 12:15.

                            Yorum


                              #15
                              ARMONİ – III. Bölüm - Devam edecek...

                              ARMONİ – III. Bölüm

                              ARALIKLARIN ÇEVİRİMİ

                              Aralık iki nota arasındaki mesafeyi belirtir. Örnek: C ((4) 3. fret) – D ((4)boş) notaları, D ((4) boş) C ((2) 1. fret) olarak çevirilebilir.

                              Bir aralık çevirildiğinde notalar aynı kalır ve aralık ilşkisi bir kalıbı takip eder. Yukarıdaki örnekte bir aralık 2. major’dür ve çevirimi 7. minördür.

                              1. Major aralıklar çevirildiğinde minör olur.
                              2. Minör aralıklar çevirildiğinde major olur.
                              3. Tam aralıklar çevirildiğinde tam kalır.
                              4. Augmented aralıklar çevirildiğinde diminished olur.
                              5. Diminished aralıklar çevirildiğinde augmented olur.
                              6. Çift diminished aralıklar çevirildiğinde çift augmented olur.
                              7. Çift augmented aralıklar çevirildiğinde çift diminished olur.

                              Doğru bir çevirim yapmak için alttaki nota bir oktav yükseltilmeli veya üstteki nota bir oktav düşürülmelidir.

                              AKOR OLUŞTURMAK
                              TRİADLAR

                              Şu ana kadar tüm notaların bir gam oluşturduğunu, iki notanın bir aralık oluşturduğunu gördük. Şimdi bir akor oluşturmak için üç notayı birlikte kullanacağız.

                              Üç notadan oluşan akora triad denir. Triad oluşturmak için 3. aralığı kullanacağız. Örnek olarak C major gamı kullanalım.

                              C – D – E – F – G – A – B

                              C – E – G (I maj) C major
                              D – F – A (II min) D minör
                              E – G – B (III min) E minör
                              F – A – C (IV maj) F major
                              G – B – D (V maj) G major
                              A – C – E (VI min) A min
                              B – D – F (VII dim) B dim

                              Önemli bir not olarak şunu belirtmek istiyorum. Hiç bir arıza almayan C major gamında (ya da ilgili minörü olan Am tonunda) yazılmış bir parçanın alabileceği akorlar yukarıdaki akorlar olacaktır. Akorları yazarken I – IV – V akorlarını yani C major, F major ve G major gamları bizim temelimizi oluşturacaklar.

                              Major, minör ve diminished triadların yanında dördüncü bir triad daha var: augmented triad. Augmented triad 3. major ve kökten sonraki 5. aug içerir.

                              Örnek:

                              F – A – C# F aug
                              A – C# – E# A aug
                              Eb – G – B Eb aug

                              Bir tür akor türü daha var: suspended 4. Sus4 olarak gösterilir. Sus4, 3. derecenin yerine 4. derecenin kullanıldığı triaddır.

                              Örnek: G sus4 G – C – D

                              1. Major triad kökten sonraki 3. major ve tam 5. ile oluşturulur (örnek: C major, C – E – G)
                              2. Minör triad kökten sonraki 3. minör ve tam 5. ile oluşturulur (örnek: C minör C – Eb – G)
                              3. Diminished triad kökten sonraki 3. minör ve 5. diminished ile oluşturulur (örnek: C dim, C – Eb – Gb)
                              4. Augmented triad kökten sonraki 3. major ve 5. augmented ile oluşturulur (örnek: C aug, C – E – G#)


                              -------------------------

                              Gelecek bölüm 7. akorların oluşturulması
                              Son güncelleyen alaratosun; 16-05-2011, 11:51.

                              Yorum

                              Unconfigured Ad Widget

                              Collapse
                              Initializing Tabs & loading Content...
                              Initializing Tabs & loading Content...

                              Trending

                              Collapse

                              Bu kriterlere uygun sonuç bulunamadı.

                              Çalışıyor...
                              X