Merhabalar arkadaşlar;
Bir çok kişinin kafasında soru işareti bırakan ve ya öğrenmek bilgi edinilmek istenilen bir konu bu armoni.Ancak ne yazık ki Türkiye'de ortak,kabul görmüş bir terminoloji ve metod yok armoni ile ilgili.Bir çok kişinin yararlanacağını düşünerek böyle bir yazı yazmaya başlıyorum.Kullanacağım tüm terimler Universal yani Dünya'da nasıl kullanılıyorsa öyle olacak elimden geldiğince sadeleştirip açıklayacağım.Ancak armoni eğitimiyle ilgili varolan problemleri devam ettirmemek için çok fazla Türkçeleştirme yapmayacağım.
Armoni nedir?Armoni müziğin uyumu demektir.Herşeyde olduğu gibi müzikte de kurallar vardır.Ve bu kuralları öğrenmek,uygulamak özellikle beste yaparken,parça çalarken elinizde enstrumanınızın olduğu her an size fevkalede yardımcı olacaktır.Bu dönemde armoni kelimesi karşınıza iki şekilde çıkar genellikle.
1.Klasik batı müziği armonisi.
2.Jazz armonisi.
Bizlerin öğrendiği-öğreneceği,kullandığı armoni klasik batı müziği armonisidir.Klasik batı müziği armonisi ise tam olarak barok dönemde(kabaca 1600-1750) J.S. Bach tarafından oturtulmuş ve hemen hemen bugünkü halini almıştır.
Herneyse kısa bir tarih dersinden sonra mümkün olduğunca gitar ile de ilişkilendirmeye çalışarak konuya dönüyorum artık.
Birinci Bölüm:
İntervaller(Aralıklar) *(#=Dizey işareti olarak kullanıldı)
Müzik kuramında iki ses arasındaki uzaklıktan bahsederken aralık terimini kullanırız.Eğer iki ses aynı anda duyuluyorsa bunlar armonik aralıklar(Do ve Mi ye aynı anda basmak gibi),arka arkadaya duyuluyorsa melodik aralıklar (Do ve Mi ye sırayla basmak gibi) denir.Bunlar teorik bilgiler çok takılmayın.
Yani ne demek bu aralık olayı?İki sesin arasındaki her mesafenin birer ismi birer anlamı,görevi,rengi ve bazen kuralları vardır.Özellikle AKORLAR konusuna geçtiğimizde bu bilgilere çok ihtiyacımız olacak o yüzden İntervaller konusunu ciddiye alalım.
Perde Kavramı:
Bunu gitarda ki perde olarak düşünmeyin.''Perde'' bizim aralıklar konusundaki ölçü birimimiz olacaktır.Örn:Tam perde,Yarım perde ve ya 3 perde 6.5 perde.
Bir oktav klasik batı müziğinde 12 eşit parçaya bölünmüştür.Nasıl yani?Mesela Do Majör tonunu ele alalım.Aklımıza piyano'nun ya da bir orgun klavyesini getirelim,mümkünse bir orgu önümüze koyalım.Do'dan do ya kadar var olan tuşları sayalım,12 adet tuş çıkacak karşımıza.İşte Do'dan do'ya bir oktavın 12 eşit parçaya bölünmesi klasik batı müziğinin ''Tonalite'' kavramının ''Tonal'' müziğin nereden geldiğinin cevabıdır.Doğu müziklerinde ve Türk müziğinde ise bunlara koma seslerinde ilave edilmesiyle bir oktav 12 den fazla eşit olmayan aralığa bölünür vs vs..
Perdelere geri dönelim.Do majör dizisinde,Do ve Re notaları arası 1 tam perdedir.Do ve Do# aralığı ve Do#-Re aralığı ise Yarım perdedir.Mi ve Fa aralığı,Si ve Do aralığı da yarım perdeye örnektir.Peki Do ve Re notaları piyano'da yan yana iki beyaz tuş ve bir tam perde uzaklığında iken Mi-Fa ve Si-Do aralıklarıda yan yana iki beyaz tuş olduğu halde neden yarım perde uzaklığında?Tekrar piyano klavyesini önümüze alalım ve yukarıda bir oktavın 12 eşit parçaya bölündüğü bilgisini hatırlayalım.Do majör gamı içerisinde yan yana olan Do ve Re arası 1 tam perdedir çünkü Do-Do# aralığı yarım perde + Do#-Re aralığı yarım perde = Do-Re aralığı 1 Tam perde yapar.Ancak Mi-Fa ve Si-Do notaları arasında siyah tuş bulunmadığından bu aralıklar yarım perdedir.Aynı şekilde bunu gitar klavyesi üzerinde de düşünebilirsiniz.5. telin 2. perdesi Si sesini 3. perdesi Do sesini verir ancak bunların arasında başka perde yoktur.Yine 5.telde 3.perde Do sesini verirken Re sesini 5. perdeye basarak alırız arada da 4. perde vardır bu da Do# sesini verir bu 4. perdeyi piyanodaki Do ve Re arasındaki siyah tuş olarak düşünün.Umarım yeni başlayan arkadaşlar için açıklayıcı olmuştur.
Örnekler:
RE-Mİ aralığı=1 perde
Fa-Fa# aralığı=yarım perde
DO-Mİ aralığı=2 perde
LA-DO aralığı=1.5 perde
DO-FA aralığı=2.5 perde
FA#-RE aralığı=3.5 perde
Aralıkların adlandırılması:
Şekil 1:
Yukarıda gördüğümüz resimde yine do majör dizisindeki aralıklar bulunmakta.
Perde kavramını anladıktan sonra şimdi gelelim bu aralıkların isimlerine;
Not:İnterval isim ve kurallarını okuduktan sonra hemen aşağısındaki açıklamaları okuyunuz.Bunlar muhtemelen aklınıza takılacak bir çok önemli noktayı aydınlatacaktır.Daha sonra İnterval isim ve kurallarını tekrar okuyunuz.
Basit İntervaller;
-Birli aralık(Prima)=Sesdeş Bkz:Şekil 1
-İkili aralık(Sekunda)
+Büyük ikili aralık=Örneğin: Do-Re aralığı vb iki ses arasında 1 tam perde olması gerekir.
+Küçük ikili aralık=Örneğin: Do-Re bemol aralığı vb iki ses arasında yarım perde olması gerekir.
-Üçlü aralık(Tertsia)
+Büyük üçlü aralık=Örneğin: Do-Mi aralığı vb iki ses arasında 2 Tam perde olması gerekir.
+Küçük üçlü aralığı=Örneğin: Do-Mi bemol ya da La-Do aralığı vb iki ses arasında 1 buçuk perde olması gerekir.
-Dörtlü aralık(Kvarta)
+Tam dörtlü aralık=Do-Fa aralığı ya da Mi-La aralığı vb iki ses arasında 2 buçuk perde olması gerekir.
+Eksik dörtlü aralık=Re-Sol bemol ya da Si-Mi bemol aralığı vb iki ses arasında 2 tam perde olması gerekir.
-Beşli aralık(Kvinta)
+Tam beşli aralık=Do-Sol ya da Fa-Do aralığı vb iki ses arasında 3 buçuk perde olması gerekir.
+Eksik beşli aralık=Re-La bemol ya da Si-Fa aralığı vb iki ses arasında 3 tam perde olması gerekir.
+Artık beşli aralık=Do-Sol# aralığı vb iki ses arasında 4 perde olması gerekir.
-Altılı aralık(Seksta)
+Büyük altılı aralık=Mi-Do# ya da Do-La aralığı vb iki ses arasında 4 buçuk perde olması gerekir.
+Küçük altılı aralık=Mi-Do ya da Do-La bemol,Fa-Re bemol aralığı vb iki ses arasında 4 tam perde olması gerekir.
-Yedili aralık(Septima)
+Büyük yedili=Do-Si ya da Fa-Mi,Re-Do# aralığı vb iki ses arasında 5 buçuk perde olması gerekir.
+Küçük yedili=Do-Si bemol ya da Fa-Mi vb iki ses arasında 5 perde olması gerekir.
-Sekizli aralık(oktav)
**Aralıkların parantez içindeki isimleri tüm avrupada ortak kullanılan İtalyanca isimleridir.
Muhtemelen Aklınıza Takılan Noktalar ve Katı Kurallar:
Şimdi öncelikle yukarıdaki aralık isimleri ve kuralları bir miktar sadeleştirilmiştir.Genel olarak karşınıza çıkabilcek ve işinize yarayabilecek aralıklar bunlar.Bunun dışışında da artık-eksik,çift artık-çift eksik vs gibi aralık formları mevcut ancak o kadar ayrıntıya girmeye gerek yok şu an için.
Yukarıdaki aralık isim ve açıklamalarında aklınıza takılabilecek bir kaç yer olduğunu düşünüyorum.Sizden ekstra bir soru gelmedikçe şimdilik açıklığa kavuşturmakta yarar gördüğüm şeyler şunlar;
+++Tını olarak Do# ve Re bemol aslında aynı sestir örneğin.Yani ikiside piyanoda Do ve Re sesleri arasındaki siyah tuşu ifade eder ancak aralık hesaplamalarında,yazımında bazı kurallar var.
Öncelikle dereceler çok önemli.Derece nedir?Yukarıdaki resime bakarak daha iyi anlayabilirsiniz.Örneğin ''Re'' Do majör tonunun 2. derecesidir,aynı şekilde ''Mi'' 3. derecesi,''La'' ise 6. derecesidir.Aynı şekilde Re Majör tonunda da ''Mi'' sesi Re majör tonunun ve ''Re'' sesinin 2. derecesidir ''La'' sesi 5. derecesidir vb...
Sizin mesela bir aralığa Küçük Üçlü(Küçük Tertsia) diyebilmeniz için iki ses arasında sadece 1 buçuk perde olması yetmez aynı zamanda Küçük Üçlü'sünü hesapladığınız sesin(Örnek olarak Do-Mi aralığından bahsediliyorsa ''Do'' sesinin'' 3. derecesi olması gerekir.Yani;
Do-Mi bemol aralığı küçük üçlü aralığına bir örnektir.Sebebi ise Mi sesi Do sesinin 3. derecesidir ve arada 1 buçuk perde vardır.Ancak söylediğim gibi sadece aradaki uzaklığa yani o aradaki 1 buçuk perdeye bakacak olursak Do-Re# aralığıda piyano'da bastığınızda aynı tınıyı(sesleri) verecektir çünkü Re# ve Mi bemol farklı isimlerdeki aynı seslerdir ama Re sesi Do nun ikinci derecesi olduğundan biz Do-Re# aralığına sadece aradaki 1 buçuk perdeye bakarak Üçlü aralık diyemeyiz arada 1 buçuk perde olsa dahi Re sesinin derecesi itibariyle(Re,Do'nun ikinci derecesidir) Do-Re# aralığı ARTIK İKİLİ aralığıdır Küçük üçlü olarak yazılamaz-söylenemez.Umarım anlatabilmişimdir.
Evet arkadaşlar intervaller armoninin başlangıcı olmakla beraber en sıkıcı ve anlaması güç konusudur.Ancak bunu kavradığınızda majör-minör kavramını ve akor kurulumlarını çok rahat anlarsınız.Dişinizi sıkmanızı ve intervallerin kurallarını iyice öğrenip org-piyano başında bol bol uygulama yapmanızı öneririm.Sabırlı olun,tekrar tekrar okuyun,uyguluma yapın,hepsini bir değil de parça parça anlamaya çalışın.Anlamadığınız herşeyi sorabilirsiniz bu konu altında dilim döndüğünce yanıtlarım.Allah hepinize sabır versin okurken
Gelelim ilgilenen arkadaşların ödevlerine
Yine bu konu altında bana birer aralık örneği verirseniz bende bunları kontrol ederim ve alıştırma yapmış olursunuz.
''Örnek olarak: Re#-Sol aralığı eksik dörtlü aralığıdır çünkü Sol,Re'nin 4. derecesidir ve aralarında 2 tam perde vardır.'' Ya da ''Fa-La aralığı büyük üçlü aralığıdır çünkü La,Fa'nın 3. derecesidir ve aralarında 2 tam perde vardır.'' Ya da ''Si-Re aralığı küçük üçlü aralığıdır çünkü Re,Si'nin 3. derecesidir ve aralarında 1.5 perde vardır.'' Şeklinde yazarsanız sevinirim.
Yazının bundan sonraki bölümleri;
+Majör-Minör kavramı
+Akorlar ve Akorların kurulması
+Kadanslar
Şeklinde olacaktır.
Yazıda hiçbir şekilde Alıntı-Çalıntı yapılmamıştır tamamen el emeği göz nurudur.Dikkatsizliğimden doğan hatalarım varsa affola..
Esen Kalınız..
Berkay Canbulat
Bir çok kişinin kafasında soru işareti bırakan ve ya öğrenmek bilgi edinilmek istenilen bir konu bu armoni.Ancak ne yazık ki Türkiye'de ortak,kabul görmüş bir terminoloji ve metod yok armoni ile ilgili.Bir çok kişinin yararlanacağını düşünerek böyle bir yazı yazmaya başlıyorum.Kullanacağım tüm terimler Universal yani Dünya'da nasıl kullanılıyorsa öyle olacak elimden geldiğince sadeleştirip açıklayacağım.Ancak armoni eğitimiyle ilgili varolan problemleri devam ettirmemek için çok fazla Türkçeleştirme yapmayacağım.
Armoni nedir?Armoni müziğin uyumu demektir.Herşeyde olduğu gibi müzikte de kurallar vardır.Ve bu kuralları öğrenmek,uygulamak özellikle beste yaparken,parça çalarken elinizde enstrumanınızın olduğu her an size fevkalede yardımcı olacaktır.Bu dönemde armoni kelimesi karşınıza iki şekilde çıkar genellikle.
1.Klasik batı müziği armonisi.
2.Jazz armonisi.
Bizlerin öğrendiği-öğreneceği,kullandığı armoni klasik batı müziği armonisidir.Klasik batı müziği armonisi ise tam olarak barok dönemde(kabaca 1600-1750) J.S. Bach tarafından oturtulmuş ve hemen hemen bugünkü halini almıştır.
Herneyse kısa bir tarih dersinden sonra mümkün olduğunca gitar ile de ilişkilendirmeye çalışarak konuya dönüyorum artık.
Birinci Bölüm:
İntervaller(Aralıklar) *(#=Dizey işareti olarak kullanıldı)
Müzik kuramında iki ses arasındaki uzaklıktan bahsederken aralık terimini kullanırız.Eğer iki ses aynı anda duyuluyorsa bunlar armonik aralıklar(Do ve Mi ye aynı anda basmak gibi),arka arkadaya duyuluyorsa melodik aralıklar (Do ve Mi ye sırayla basmak gibi) denir.Bunlar teorik bilgiler çok takılmayın.
Yani ne demek bu aralık olayı?İki sesin arasındaki her mesafenin birer ismi birer anlamı,görevi,rengi ve bazen kuralları vardır.Özellikle AKORLAR konusuna geçtiğimizde bu bilgilere çok ihtiyacımız olacak o yüzden İntervaller konusunu ciddiye alalım.
Perde Kavramı:
Bunu gitarda ki perde olarak düşünmeyin.''Perde'' bizim aralıklar konusundaki ölçü birimimiz olacaktır.Örn:Tam perde,Yarım perde ve ya 3 perde 6.5 perde.
Bir oktav klasik batı müziğinde 12 eşit parçaya bölünmüştür.Nasıl yani?Mesela Do Majör tonunu ele alalım.Aklımıza piyano'nun ya da bir orgun klavyesini getirelim,mümkünse bir orgu önümüze koyalım.Do'dan do ya kadar var olan tuşları sayalım,12 adet tuş çıkacak karşımıza.İşte Do'dan do'ya bir oktavın 12 eşit parçaya bölünmesi klasik batı müziğinin ''Tonalite'' kavramının ''Tonal'' müziğin nereden geldiğinin cevabıdır.Doğu müziklerinde ve Türk müziğinde ise bunlara koma seslerinde ilave edilmesiyle bir oktav 12 den fazla eşit olmayan aralığa bölünür vs vs..
Perdelere geri dönelim.Do majör dizisinde,Do ve Re notaları arası 1 tam perdedir.Do ve Do# aralığı ve Do#-Re aralığı ise Yarım perdedir.Mi ve Fa aralığı,Si ve Do aralığı da yarım perdeye örnektir.Peki Do ve Re notaları piyano'da yan yana iki beyaz tuş ve bir tam perde uzaklığında iken Mi-Fa ve Si-Do aralıklarıda yan yana iki beyaz tuş olduğu halde neden yarım perde uzaklığında?Tekrar piyano klavyesini önümüze alalım ve yukarıda bir oktavın 12 eşit parçaya bölündüğü bilgisini hatırlayalım.Do majör gamı içerisinde yan yana olan Do ve Re arası 1 tam perdedir çünkü Do-Do# aralığı yarım perde + Do#-Re aralığı yarım perde = Do-Re aralığı 1 Tam perde yapar.Ancak Mi-Fa ve Si-Do notaları arasında siyah tuş bulunmadığından bu aralıklar yarım perdedir.Aynı şekilde bunu gitar klavyesi üzerinde de düşünebilirsiniz.5. telin 2. perdesi Si sesini 3. perdesi Do sesini verir ancak bunların arasında başka perde yoktur.Yine 5.telde 3.perde Do sesini verirken Re sesini 5. perdeye basarak alırız arada da 4. perde vardır bu da Do# sesini verir bu 4. perdeyi piyanodaki Do ve Re arasındaki siyah tuş olarak düşünün.Umarım yeni başlayan arkadaşlar için açıklayıcı olmuştur.
Örnekler:
RE-Mİ aralığı=1 perde
Fa-Fa# aralığı=yarım perde
DO-Mİ aralığı=2 perde
LA-DO aralığı=1.5 perde
DO-FA aralığı=2.5 perde
FA#-RE aralığı=3.5 perde
Aralıkların adlandırılması:
Şekil 1:
Yukarıda gördüğümüz resimde yine do majör dizisindeki aralıklar bulunmakta.
Perde kavramını anladıktan sonra şimdi gelelim bu aralıkların isimlerine;
Not:İnterval isim ve kurallarını okuduktan sonra hemen aşağısındaki açıklamaları okuyunuz.Bunlar muhtemelen aklınıza takılacak bir çok önemli noktayı aydınlatacaktır.Daha sonra İnterval isim ve kurallarını tekrar okuyunuz.
Basit İntervaller;
-Birli aralık(Prima)=Sesdeş Bkz:Şekil 1
-İkili aralık(Sekunda)
+Büyük ikili aralık=Örneğin: Do-Re aralığı vb iki ses arasında 1 tam perde olması gerekir.
+Küçük ikili aralık=Örneğin: Do-Re bemol aralığı vb iki ses arasında yarım perde olması gerekir.
-Üçlü aralık(Tertsia)
+Büyük üçlü aralık=Örneğin: Do-Mi aralığı vb iki ses arasında 2 Tam perde olması gerekir.
+Küçük üçlü aralığı=Örneğin: Do-Mi bemol ya da La-Do aralığı vb iki ses arasında 1 buçuk perde olması gerekir.
-Dörtlü aralık(Kvarta)
+Tam dörtlü aralık=Do-Fa aralığı ya da Mi-La aralığı vb iki ses arasında 2 buçuk perde olması gerekir.
+Eksik dörtlü aralık=Re-Sol bemol ya da Si-Mi bemol aralığı vb iki ses arasında 2 tam perde olması gerekir.
-Beşli aralık(Kvinta)
+Tam beşli aralık=Do-Sol ya da Fa-Do aralığı vb iki ses arasında 3 buçuk perde olması gerekir.
+Eksik beşli aralık=Re-La bemol ya da Si-Fa aralığı vb iki ses arasında 3 tam perde olması gerekir.
+Artık beşli aralık=Do-Sol# aralığı vb iki ses arasında 4 perde olması gerekir.
-Altılı aralık(Seksta)
+Büyük altılı aralık=Mi-Do# ya da Do-La aralığı vb iki ses arasında 4 buçuk perde olması gerekir.
+Küçük altılı aralık=Mi-Do ya da Do-La bemol,Fa-Re bemol aralığı vb iki ses arasında 4 tam perde olması gerekir.
-Yedili aralık(Septima)
+Büyük yedili=Do-Si ya da Fa-Mi,Re-Do# aralığı vb iki ses arasında 5 buçuk perde olması gerekir.
+Küçük yedili=Do-Si bemol ya da Fa-Mi vb iki ses arasında 5 perde olması gerekir.
-Sekizli aralık(oktav)
**Aralıkların parantez içindeki isimleri tüm avrupada ortak kullanılan İtalyanca isimleridir.
Muhtemelen Aklınıza Takılan Noktalar ve Katı Kurallar:
Şimdi öncelikle yukarıdaki aralık isimleri ve kuralları bir miktar sadeleştirilmiştir.Genel olarak karşınıza çıkabilcek ve işinize yarayabilecek aralıklar bunlar.Bunun dışışında da artık-eksik,çift artık-çift eksik vs gibi aralık formları mevcut ancak o kadar ayrıntıya girmeye gerek yok şu an için.
Yukarıdaki aralık isim ve açıklamalarında aklınıza takılabilecek bir kaç yer olduğunu düşünüyorum.Sizden ekstra bir soru gelmedikçe şimdilik açıklığa kavuşturmakta yarar gördüğüm şeyler şunlar;
+++Tını olarak Do# ve Re bemol aslında aynı sestir örneğin.Yani ikiside piyanoda Do ve Re sesleri arasındaki siyah tuşu ifade eder ancak aralık hesaplamalarında,yazımında bazı kurallar var.
Öncelikle dereceler çok önemli.Derece nedir?Yukarıdaki resime bakarak daha iyi anlayabilirsiniz.Örneğin ''Re'' Do majör tonunun 2. derecesidir,aynı şekilde ''Mi'' 3. derecesi,''La'' ise 6. derecesidir.Aynı şekilde Re Majör tonunda da ''Mi'' sesi Re majör tonunun ve ''Re'' sesinin 2. derecesidir ''La'' sesi 5. derecesidir vb...
Sizin mesela bir aralığa Küçük Üçlü(Küçük Tertsia) diyebilmeniz için iki ses arasında sadece 1 buçuk perde olması yetmez aynı zamanda Küçük Üçlü'sünü hesapladığınız sesin(Örnek olarak Do-Mi aralığından bahsediliyorsa ''Do'' sesinin'' 3. derecesi olması gerekir.Yani;
Do-Mi bemol aralığı küçük üçlü aralığına bir örnektir.Sebebi ise Mi sesi Do sesinin 3. derecesidir ve arada 1 buçuk perde vardır.Ancak söylediğim gibi sadece aradaki uzaklığa yani o aradaki 1 buçuk perdeye bakacak olursak Do-Re# aralığıda piyano'da bastığınızda aynı tınıyı(sesleri) verecektir çünkü Re# ve Mi bemol farklı isimlerdeki aynı seslerdir ama Re sesi Do nun ikinci derecesi olduğundan biz Do-Re# aralığına sadece aradaki 1 buçuk perdeye bakarak Üçlü aralık diyemeyiz arada 1 buçuk perde olsa dahi Re sesinin derecesi itibariyle(Re,Do'nun ikinci derecesidir) Do-Re# aralığı ARTIK İKİLİ aralığıdır Küçük üçlü olarak yazılamaz-söylenemez.Umarım anlatabilmişimdir.
Evet arkadaşlar intervaller armoninin başlangıcı olmakla beraber en sıkıcı ve anlaması güç konusudur.Ancak bunu kavradığınızda majör-minör kavramını ve akor kurulumlarını çok rahat anlarsınız.Dişinizi sıkmanızı ve intervallerin kurallarını iyice öğrenip org-piyano başında bol bol uygulama yapmanızı öneririm.Sabırlı olun,tekrar tekrar okuyun,uyguluma yapın,hepsini bir değil de parça parça anlamaya çalışın.Anlamadığınız herşeyi sorabilirsiniz bu konu altında dilim döndüğünce yanıtlarım.Allah hepinize sabır versin okurken

Gelelim ilgilenen arkadaşların ödevlerine

''Örnek olarak: Re#-Sol aralığı eksik dörtlü aralığıdır çünkü Sol,Re'nin 4. derecesidir ve aralarında 2 tam perde vardır.'' Ya da ''Fa-La aralığı büyük üçlü aralığıdır çünkü La,Fa'nın 3. derecesidir ve aralarında 2 tam perde vardır.'' Ya da ''Si-Re aralığı küçük üçlü aralığıdır çünkü Re,Si'nin 3. derecesidir ve aralarında 1.5 perde vardır.'' Şeklinde yazarsanız sevinirim.
Yazının bundan sonraki bölümleri;
+Majör-Minör kavramı
+Akorlar ve Akorların kurulması
+Kadanslar
Şeklinde olacaktır.
Yazıda hiçbir şekilde Alıntı-Çalıntı yapılmamıştır tamamen el emeği göz nurudur.Dikkatsizliğimden doğan hatalarım varsa affola..
Esen Kalınız..
Berkay Canbulat
Yorum