Duyuru

Collapse
No announcement yet.

Truss Rod - Sap Ayarı

Collapse
Bu sabit bir konudur.
X
X
 
  • Filtre
  • Saat
  • Göster
Tümünü Sil
new posts

    Truss Rod - Sap Ayarı

    beyler ben bilmeden sap ayrı yapmaya calıştım
    sapın içinde bi tel varmıs o tel koparsa gitarı at dioolar
    bu tel koptugun da ses dalgalı cıkıomus
    bu dalga bariz anlasılıomu yani sarkıyı calabılırmıım bu tel koptugunda
    birde sap ayarı yaptırma ne kadar???

    yaptım cızrtı filan kalmadı ama icim hic rahat
    diil ustune bir de kilitleri acmak için kullanılan alyans kırıldı...


    #2
    tel yok demir bir çubuk var ve kolay kolay kırılacağını sanmıyorum... ama sana tavsiye bundan sora sap ayarını bir gitariste iyi bir gitariste yaptır...
    sap yamulur zaten anlarsın halinden sapın yani...

    HAYATI DOYA DOYA YAŞA ÇÜNKÜ İKİNCİ BİR ŞANSIN YOK... [/quote]

    Yorum


      #3
      evet tabiiki gitarın sapı ve elektro gitarlarda truss rot ayarı denilen birşey var sapın içindeki demiri ayarlayarak yapılıyor...

      HAYATI DOYA DOYA YAŞA ÇÜNKÜ İKİNCİ BİR ŞANSIN YOK... [/quote]

      Yorum


        #4
        home un ilk yazdıklarına bende katılıyorum bu gitarın en zor işlemlerinden birisi ve eğer tel vs. gibi birproblem olmasada notalarda komaya yol açabilir. aslında ben gitarda yapılacak herşeyin uzmanlar tarafından yapılmasından yanayım.

        Eşyalar toplanmış seninle birlikte
        anılar saçılmış odaya heryere
        sevdiğim o koku yok artık bu evde
        sen kadınım...

        Yorum


          #5
          Eşik ve Sap ayarı

          Ya bilen varsa lütfen anlatabilir mi!Eşik ve sap ayarı yaparken önce hangisini yapmak gerekiyor...Bi türlü tutturamadım boş teller tutarken tını alınca arada nerdeyse yarım ses oynuyor...nasıl ayarlamam lazım?Lütfen S.O.S

          Yorum


            #6
            abi kendi başına girişme işe. bi bilene yaptır, kendin yapmak istiyosan da elemana nasıl yaptığını sor.

            şimdi anlatayım diyecem ama.

            önce gitarın 1. ve 12. perdelerine basılı tutup, bu bölge içinde, telin tamamen klavyeye deyip deymediğine bak. bunu 1. ve 6. tellerde ayrı ayrı yap. tamamen deymediği yerler varsa sap ayarı bozulmuştur. tamamen deyene kadar uygun şekilde çevir. ama yine de sen kendi başına çözmeye çalışma.

            eşik için de akort aletiyle kontrol ederek boş tel ve 12. perdede akortun aynı olacağı ayara kadar getir eşiği.

            Yorum


              #7
              aslında tamamen değmemesi sorun değil hatta bir çok ünlü gitaristin gitarları (satriani mesela bu şekilde ayarlıdır)

              1. perdeye bas ve sonuncu perdeye 8-9. perdeler civarında yarım mm civarı bir boşuk oluyorsa teller perdenin üst noktası arasında bu normal
              ayrıca sanırım senin sorunun intonasyon ayarı 12.perdedeki harmoiği tınlat (doğal harmonik tam perdenin üzerinde dokunuak tınlattığın) sonra 12.perdeye basarak (teli germeden fazla bastırmadan normal şekilde bas işte) aradaki farka bak

              şimdi aslında bu köprü tarafındaki tellerin üzerinden geçtiği yerler dikkat edersen gitarlarda belli şekilde ayarlıdır
              örnek kalın mi telini yaptın la teli ondan biraz daha öne çekiktir re telide la ya göre biraz öne çekiktir
              sol teli ise re teli ile yakın hizada ya da daha geride durur yani daha önde değildir ama si ve ince mi telleri gene bir üsttekine göre sapa daha yakın durur

              gitarına baktığın zaman bu 3 lü grup tellerde bir uyumsuzluk varsa önce onu düzelt istersen netten yakın dan çekilmiş köprü fotolarına bak dediğimi anlayacaksın mesle şuna bak bi

              sağda en altta edge pro yazan yere tıkla
              bu şekilde ayarlandıktan sonra kabaca ayarlamış olursun (yarım ses fark var diyorsun bu çok fazla) benim dediğim şekilde ayarlarca tunerda en fazla 1-2 çentik oynaması lazım olması gereken ile (tabii tellerin yeni ve sorunsuzsa)
              bundan sonra ince ayar yapacaksın dediğim şekilde tuner ile kontrol edip harmonik ile basılı nota arasındaki farka göre telin üzerinden geçtiği saddle denen zımbırtıyı öne veya arkaya alman gerekebilir
              tabii ne tip köprü kullandığını bilmiyorum en kolay olanlar gibsonlarda kullanılan tip köprüler arkadaki vidana ayarlanabiliyor
              diğer köprülerde ise önce saddle ın vidasını gevşetip öne veya arkaya alıyor sonra tekrar sıkıyorsun falan daka karışık) şimdi öne çekersen pes mi oluyorsu tiz mi unuttum onu denemen lazım



              Düzenleyen - Onder76 on 24/01/2005 23:31:37

              Düzenleyen - Onder76 on 24/01/2005 23:34:14

              Yorum


                #8
                bak bu satriani olayını bilmiyodum. çok az aralıklarda bile 5.-6. perdelerde çırpma yapan gitarlar gördüm, o yüzden garipsedim ama. emin misin? merak ettim ****.

                Yorum


                  #9
                  Valla ustasına yaptırınca temiz oluyor birde biraz pahalı bir gitarsa direk ustasına yaptırmak lazım ha uğraşmayı seviyosan elindende geliyorsa ugras tabi

                  Yorum


                    #10
                    bak bu satriani olayını bilmiyodum. çok az aralıklarda bile 5.-6. perdelerde çırpma yapan gitarlar gördüm, o yüzden garipsedim ama. emin misin? merak ettim ****.
                    evet eminim daha düşük tel yüksekliği için sapı öne doğru hafif eğik ayarlıyormuş teknisyeni
                    tabii bunda gitarın sapının daha doğrusu klavyesinin bombesi değişken yani ilk perdelerdeki bombesi ile son perdelerdeki bombesi farklı

                    gerçi tel alçaklığı başka bir konu
                    eğer çalarken bızlama duyuyorsan (yandaki perdeye dokununca olan ses) biraz yükselt derim
                    ben kendi gitarlarımda hiç bızlama olmayacak şekilde ayarlıyorum ve biraz daha yükseltiyorum
                    eğer ölçü istersen 24.perdede (**** son perde işte) kalın mi teli 2.5mm ince mi teli 2mm (telin en altı ile perdenin en üst noktası arasındaki aralıktan bahsediyorum)

                    daha aşağı getirdiğimde hem hafifte olsa bızlama duyuyorum (telin titreşimi etkilendiğinden direk ton ve sustaini bozar bence)
                    hemde bendlerde teller parmağımın altından kayar gibi oluyor
                    yeterince yükseltildiğinde ise hem bendler canavar gibi oluyor hemde fazla yükseklik çalışımı etkilemiyor olumsuz anlamda
                    zaten bir şeyi doğru düzgün çalışıp oturtursan telin biraz yüksek olması hiç önemli değil

                    Yorum


                      #11



                      Bu sitelerden faydalanarak (daha yüzlerce var biraz ararsan ama bu ikisi derli toplu ve anlaşılır olarak dikkatimi çekti) telleri değiştirip intonation ve action'ı kendim ayarladım ama fret buzzing biraz kulağa dayalı, öyle milimle santimle olmuyor. Dijital tuner yoksa kulakla zor yalnız ona göre, tüm tesisatı tamamlamadan işe girişme. Sap ayarına ise bulaşma bence,bilen yapsın sen seyret öğren.

                      Yorum


                        #12



                        Bu sitelerden faydalanarak (daha yüzlerce var biraz ararsan ama bu ikisi derli toplu ve anlaşılır olarak dikkatimi çekti) telleri değiştirip intonation ve action'ı kendim ayarladım ama fret buzzing biraz kulağa dayalı, öyle milimle santimle olmuyor. Dijital tuner yoksa kulakla zor yalnız ona göre, tüm tesisatı tamamlamadan işe girişme. Sap ayarına ise bulaşma bence,bilen yapsın sen seyret öğren.
                        tabii fretin bızlamasını dinleyerek yapacaksın ayrıca tellere vuruş sertliğinde önemli biraz fazla abandığında bızlayabilir yumuşak çaldığında bızlamayabilir ben fazla abanmıyorum mesela
                        zaten fretin bızlamasını gitar amfiye takılı değilken bakmak lazım

                        Yorum


                          #13
                          Valla bızlama işi zorladı biraz. Boştayken duyulmuyor ama amfiye takıp tıngırdatınca (pedal Boss Overdrive/Distortion 2) 12'ye basarken herhangi bir telde 13-14 fret'ler de zınn zınn ses yapıyor. Benim hatam şu oldu alelacele mal gibi dibine kadar indirdim (alçalttım) telleri sonra yukarı doğru ayarlamaya başladım. Halbuki tek tek ve yavaş yavaş alçaltarak yapsam 10 dakikada yapacağım işle 1 saat uğraştım.

                          Bu arada bazı site ve forumlarda intonation için boş tel ve 12. fret aynı şekilde tune olmalı diyor bazı yerlerde ise 12. fret normal bas bir de harmonik bas onların aynı olması lazım diyor, hangisi doğru? Yoksa aynı şeyin farklı ifade ediliişi mi?

                          Yorum


                            #14
                            Valla bızlama işi zorladı biraz. Boştayken duyulmuyor ama amfiye takıp tıngırdatınca (pedal Boss Overdrive/Distortion 2) 12'ye basarken herhangi bir telde 13-14 fret'ler de zınn zınn ses yapıyor. Benim hatam şu oldu alelacele mal gibi dibine kadar indirdim (alçalttım) telleri sonra yukarı doğru ayarlamaya başladım. Halbuki tek tek ve yavaş yavaş alçaltarak yapsam 10 dakikada yapacağım işle 1 saat uğraştım.

                            Bu arada bazı site ve forumlarda intonation için boş tel ve 12. fret aynı şekilde tune olmalı diyor bazı yerlerde ise 12. fret normal bas bir de harmonik bas onların aynı olması lazım diyor, hangisi doğru? Yoksa aynı şeyin farklı ifade ediliişi mi?
                            bence 3 ünü de kontrol et
                            boş tel ve 12.perde arası bir oktav dır
                            12.perde ve bunun harmoniği ise aynı oktavdadır kulağın daha iyi algılar farkı
                            ama tuner kullanacaksan 2 yöntemde olur

                            Düzenleyen - Onder76 on 03/02/2005 16:11:02

                            Yorum


                              #15
                              şimdi özellikle eşik ayarı için yeni teller kullanılması gerekir çünkü boş tel doğruyken boş telin mesela 12. perdesindeki harmonıgı farklı notalarda olabılır bunun nedenı telın uzerındekı erımeler ıncelme ve yassılasmalar..telin ıntonasyonu dogru olmalı.
                              önce yeni teli alırız onları takar
                              ortalama (goz kararı) bı yükseklıge getiririz cünkü sap tel arasındakı acının sınusu * tellerın uyguladıgı kuvvet tellerın sapı dondurmeye yarayan bıleske kuvvetını verır ve bu bıleske kuvvetı bız sap ayarlamalarında kıyas olarak alıp kullancaz mesela sapı ayarlı bı gıtarın tel yukseklıgını cok arttırırsaksap one cok azaltırsak sap arkaya atar (sap ayarı yapıldıktansonra tel yüksekligi gene ayarlanır ama bu ayarların olculerını mınımuma getırmek tekrar tekra sap ayarı yapmamamızı saglar)
                              sonra telleri hangı akordda çalıyosak o akorda getırırız. bu eşık ve özellıkle sap ayarı ıcın onemlıdır cunku akord tızlestıkce tellerın sapa uyguladıgı kuvvet artar ve öne ceker sapın uyguladıgı kuvvet ve tellerın uyguladıgı kuvvet bı noktada dengeye gelır ve sap sabıt kalır o yuzden bız önce tellerın kuvvetını belırlerız(yanı caldıgımız akorda getırırız)örnek olarak sapı ayrlı bı gıtarın akordunu 2 ses yükseltirsek sap tel yonunde atar eger 2 ses gevşetırsek sap gerıye atar(akord tıpatıp tam tutması önemlı degıl önemlı olan tellerın gerılımının yaklasık olması)
                              sımdı gelelım sap ayarına
                              tele son perdedeve ilk perdeden basarız(eger ust esık ayarı tam ıse ılk perdeye basmasak da olur)sonra sapın düzlügünü telınkıyle kıyas ederız(gergın telın duzlugune en ıyı dostundan bıle daha cok guvene bılırsın:-) ) o sırada telle sap arasındakı boşlugun göz kararı yaklaşık 0,5 le 1 milim olacak şekılde sapı ayarlaya bılırsınız sakın ölcmeyın önemlı olan tellerın cızlamaması yanı teller cızlamayana kadar(ya bu olaylarda tuşenız de önemlı bende kendı ayarlarınızı yapabılın dıye bööle annatıom)neden teller cızlamasın dıye sap hafıf öne bırakılır?: cızlamaya sızın bastıgınız perdeden sonrakı perde ıle telın arasının yukseklıgı neden olur bu sorun daha cok ılk perdelerde ortaya cıkar cunku ılerı perdelerde tel ıle sap arasındakı acı arttıgından bu sorun kendılıgınden ortadan kalkar bu yuzden ıları perdelerdekı yukseklıgı alcak tutabılırken ılk perdelerde cızlama olur bu sap ayarı ılede bu sorun ortadan kalkar çunku hafıf one yatık sap bu acıyı arttırır . sapı ben dumduz yapcam dersenız tellerı yuksek tutarsınız bu seferda tele bastıgınızda tel fazla gerıldıgınden entonasyon hataları ortaya cıkar 12. perdeye göre ayarlasanızda dıger ilerı ve ılk perdelerde olusur (telın yükseklıgının mınımum olması telin hayali perdelerının sapın perdelerıyle tam cakısması ıcın onemlıdır kı bunada zaten entonasyon ayarı derız)(hayalı perde: elinize bir cam veya demir alın ve boş tel tam nota iken üzerinde gezdırın tam notaları bulun ıste bu noktalar telın hayalı perdelerıdırve bunlar telın uzunluguyla ve kalınlıgıyla orantılıdır. mandolınle bas gıtarın perdelerını kıyaslarsanız bunu göreceksınız . bu noktaların oranını galıba gene pısagor bulmus ) nerde kalmıstık sapı arkaya yatırmak ıcın sola öne dogru almak ıcın sağa dogru ıc demırını cevırerek yaparız. ıc demıre sapın ust veya alt tarafından ulaşırız(bazı baslarda ve akustiklerde gövde tarafındadır)
                              entonasyon ayarından önce eşık yukseltme ve sap ayar ışlerını kendı tuşamıze göre 2 3 kere tekrarlar ve optımuma getırırız(kendı calıs teknıgınıze göre)(ben bazen ıyı sustaınlı ton almak ıstedıgım de tellerı yuksek sapı duz tutardım hızlı calmak ıstedıgımde tellerı alcak sapı hafıf öne egik tutardım artık nadıren hızlı calmakla ugrasıyorum haa sustaın yanı tellerınn tıtresımlerını tum gıtara yaydıktan sınra bu tıtresımın tum gıtarda kalma uzunlugudur ve teller gövdeden uzaklastıkca sustain artar denemek serbest)
                              gelelim entonasyon ayarına: cok yukarlarda anlatmıstım laf lafı acarkene hayalı perdeler falan hani. hanı uzunluga ve kalınlıga orantılı olarak bu hayalı perdelerın aradının acılması falan. hah iste bunları tutturmak ıcın telın arka esıkten uzunlugunu degıstırırız .aklınızda canlandırın o hayalı perdelerın dıger perdelerın uzerıne cakısmasını. yanı telı uzatırsak (gererek degıl )hayalı perde gövdeye yaklasır sapın perdesı gerıde kalır bu yüzden o perdeye bastıgımızda almak istedigimiz tonun daha kalınını alırız eger ayar tız yönde bozuksa kı çogunlukla ööle olur telı uzatarak gövdeye hayaletınden daha yakın olan perdeye hayaletını gerı verır ve onu benlıgıne ruhuna kavusturup guzel melodıler ıcında mutlu yasamasını dılerız.ııaah..bu kadar seyı alırmı bılmem
                              neyse hassas bı tuner alıp bu cakısmanın dogrulugunu her perdede test edın.eger tuner yoksa veya kulagınıza tunerdan daha çok guvenıyosanız kı kıyaslamalarda ben guvenıyom 12 ve 19. perdelerdeki harmok sesle perdedeki sesi kıyaslarsınız(tız dıstortıon da daha ıyı annaşılıyo aradakı fark) . ama bu konuda gıtarını 1500 doların altında ıse %100 bı sonuc beklemeyın o yuzden 17. 18. perdeden sonra (telın yukselmesinden dolayı)hata olusacaktır kucuk kucuk. ben bu aralarda daha çok calıyom dıosanız 12 ve 19 arasında bı ortalama yapın .19 da hafıf tız verırken 12 de hafıf kalın versın mesela .farkettımkı cok hafıf kalın verırken ses daha cok uzuyor... deneyın belkı sızde olmaz... annatmadıgım bısıy varmı ?bılmıyom.

                              Yorum

                              Unconfigured Ad Widget

                              Collapse
                              Initializing Tabs & loading Content...
                              Initializing Tabs & loading Content...

                              Trending

                              Collapse

                              Bu kriterlere uygun sonuç bulunamadı.

                              Çalışıyor...
                              X