Duyuru

Collapse
No announcement yet.

Solo Kalıpları

Collapse
Bu sabit bir konudur.
X
X
 
  • Filtre
  • Saat
  • Göster
Tümünü Sil
new posts

  • Solo Kalıpları

    Uzun zamandan beri kafama takılan bi konu var.Mesela metallicanın and justice for all albümünde ve daha birçok grupta bu olay sıkça kullanılıyo.Yanılmıyosam anlatmak istediğim şey harmony olması lazım fakat forumda beni tatmin eden bi açıklama göremedim ve bu başlığı açtım.Şimdi bu solo atarken veye rifflerde 2 veya daha fazla gitarın çalması olayında,çalış şekli illa majör gamda1. derece,3. derece,5. derece gibi mi olacak,yoksa 2. derece,4. derece,3. bemol gibi çalınabilir mi?Bunların en yaygın olarak kullanılanları nelerdir ve nasıldır?

    Veya birinci gitarın çaldığı gamın root notasının akor varyasyonlarının içeriğindeki notalara göre çalınır mı?
    Ya da birinci gitarın çaldığı gamda diğer gitarın,birinci gitarın çaldığı gamda farklı notalarda fakat aynı kurguyla çalması olabilir mi?(Mesela biri sırayla sol teli14,si teli12,si teli13 e basıyo;diğeri de si teli12,si teli13,si teli15 veya si teli 13,si teli 15,mi teli 12 basıyo gibi)
    Biliyorum,biraz uzun oldu ama harmony ile ilgili aklıma gelen herşeyi yazdım.
    Eski gitar hocama sormuştum ama bilemedi ya da anlamadı veya ben anlatamadım.Başka arkadaşların da kafasına daha değişik düşünceler takılıyorsa bu konuda,hepsini burda toplayalım,harmony ile ilgili derli toplu bi kaynak olsun herkese.

    Bu konuda bana yardım eden herkese şimdiden teşekkürler.
    Lütfen bu konuda bilgisi olan herkes bişiler yazmaya çalışsın.Saygılar...

  • #2
    Ya çift gitar & solo olayı; 5 li aralıktan ya da oktavdan olabilir.Onun dışında her iki gitara farklı notalar da yazılmış olabilir.Onun kesin kurallarını bilmek pek mümkün değil.

    Ama bir solo atarken; 1-5 aralığıyla 2 gitar kurgulanabilir.Çift sesli solo olur böylece.Veyahut Oktavından çift gitar solosu, riffleri yapılabilir.

    Yorum


    • #3
      o olayın adı UNISON yanılmıyorsam değil mi? kronik haklı bazen o kuralların dışında da olabiliyor kafasına göre... kulağına hoş ve melodik gelmesi önemli bence yane bemolü de kullanabilrisin ikinci gitarda da sanırım çok da hoş bir melodi elde etmezsin

      Yorum


      • #4
        Uzun zamandan beri kafama takılan bi konu var.Mesela metallicanın and justice for all albümünde ve daha birçok grupta bu olay sıkça kullanılıyo.Yanılmıyosam anlatmak istediğim şey harmony olması lazım fakat forumda beni tatmin eden bi açıklama göremedim ve bu başlığı açtım.Şimdi bu solo atarken veye rifflerde 2 veya daha fazla gitarın çalması olayında,çalış şekli illa majör gamda1. derece,3. derece,5. derece gibi mi olacak,yoksa 2. derece,4. derece,3. bemol gibi çalınabilir mi?Bunların en yaygın olarak kullanılanları nelerdir ve nasıldır?

        Veya birinci gitarın çaldığı gamın root notasının akor varyasyonlarının içeriğindeki notalara göre çalınır mı?
        Ya da birinci gitarın çaldığı gamda diğer gitarın,birinci gitarın çaldığı gamda farklı notalarda fakat aynı kurguyla çalması olabilir mi?(Mesela biri sırayla sol teli14,si teli12,si teli13 e basıyo;diğeri de si teli12,si teli13,si teli15 veya si teli 13,si teli 15,mi teli 12 basıyo gibi)
        Biliyorum,biraz uzun oldu ama harmony ile ilgili aklıma gelen herşeyi yazdım.
        Eski gitar hocama sormuştum ama bilemedi ya da anlamadı veya ben anlatamadım.Başka arkadaşların da kafasına daha değişik düşünceler takılıyorsa bu konuda,hepsini burda toplayalım,harmony ile ilgili derli toplu bi kaynak olsun herkese.

        Bu konuda bana yardım eden herkese şimdiden teşekkürler.
        Lütfen bu konuda bilgisi olan herkes bişiler yazmaya çalışsın.Saygılar...
        Şimdi olayı teorik olarak anlatamasamda yazdıklarından birşeyler çıkarabilirim.

        Majör gamda 1,3,5 ile majör akoru elde edersin.Tabiki çalınabilir,bu sesler akor sesleri sonuçta ve en etkili sesler.Hoşuna gittiyse sorun yok.

        Benim en sevdiğim kısmı majör modları beraber çalmak.

        Şu an müsait değilim bu saatte malum,ama yarın kayıt filan koyabilirim istersen..

        Ya da benim yaptığım şekli anlatayım..

        Do majör içindeyiz mesela..

        6.dereceden başlayarak (La'dan) Do majörü çaldığımızda ilgili minörü yani bulunduğumuz tonda La minör çalmış olduk..La aeolian da diyebiriz..Modları ezbere biliyosan parmak pozisyonlarını filan kolay olur..Öyle yazdım ben ismini..

        Bu çaldığımızın üstüne diğer derecelerden majör modları çaldığımızda birleşmeden dolayı ilginç hissiyatlar verir..

        Kendin denesen en güzeli duyarsın..Mesela al La minörü çal kaydet..7-8 kere kaydet..Sonra Bu kaydettiğinin üstüne Si'den başlayarak (Si Locrian) do majorü,Do'dan başlayarak (Do Ionian *****) Do majörü,Re'den başlayarak (Re Dorian) Do majörü...vs..vs çal ve kaydet..Ya da sadece çalıp duymaya çalış..Anlıcan olayı.Duyucan yani Not:Hepsini üstüste bindir anlamında demedim..Aman ha 1.derece+2.derece,1.derece+3.derece...vs

        Tabi bu bahsettiğim aynı sayıda nota ile eşit vuruşlarla çalınmış olarak kayıt ve çalma..Tabi böyle olmak zorunda değil ama aynı tondaki birbirinden farklı notaları aynı anda çaldığında nası bi his verdiğini anlayabilirsin..Aslında bi' nevi interval çalmış gibi oluyosun (iki ses aynı anda)..
        Biraz önce denedim..mesela,
        Do Majörü birinci dereceden başlayarak çal (Ionian Modu),Aynı anda aynı vuruşlarla Mi'den başla (Mi Phrygian) ve Solden başla (G Mixolydian)

        Şöyle *****..

        C-D-E-F-G-A-B -> (1.derece,C Ionian)
        E-F-G-A-B-C-D -> (3.derece ,E Phrygian)
        G-A-B-C-D-E-F ->(5.derece,G Mixolydian)

        şimdi her sütunu incele bak ne çıkıyor?

        ilk sütundaki notalar beraber çalınacağından Do Majör akorunu meydana getiriyor..Çaldığımız modlar da dereceler 1,3,5 dikkat edersen,böylece 1,3,5 seslerinden oluşan triadları elde etmiş oluyoruz..

        Aynı şekilde 2.akor (D-F-A) Dm,3.akor (E-G-B) Em...vs şeklinde..Kaydedip denemedim ama teorik olarak akor çalmış olduk..Triadları..Bunlara bir de 7.dereceyi (Si Locrian) eklersen (kafadan yazıyom denersen iyi olur yanlış çıkma olasılığı var) maj7,min7,dominant 7'leri çalmış olursun gibi geliyor..

        Yani intervallerden,triadlara ve 7'lilere kadar çalabiliyoruz teorik olarak..Daha fazlası da olur..Ama çalıp kaydedip denemek lazım..Nasıl sonuç verir bilemiyorum?

        UNISON,aralık olaraktan,yanılmıyosam tabi 0 aralık oluyor..Yani akord yaparken 6.tel (kalın mi) 5.perdeye basarız La meydana gelir,5.tel (la) boş çalındığında bu sesi vermesi istenir..İkiside aynı nota..Ama octave değil.Octave yine ,gitar üstünde, örneğin 6.tel 5.perde la notası ile 4.tel 7.perde la notası ..vs Hani bi incesi gibi..(yanlışlık yaptığım yerleri uyarınız efem)

        Aynı zamanda Unison,aynı notasyonu beraber çalma (klavye-gitar-davul-bas..vs) olayına da deniyor mesela..

        Örnek vereyim;
        -Sana dönmeyeceğimmmmmm,bırıbı bırıbı bırıbı bırıbı bı



        Bemol olayını tam ifade edememişsin..Neyin bemolü,hangi tondasın?
        Yani F majördeyken,Si,bemol alır..Sonuçta Si bemol Fa majöre ait bemol alsada..Bu durumda bemolünü çaldığında batmaması lazım..

        Ya da aynı şekilde Do majör örneğinden gideyim..En bilinen atakların yapıldığı yer ilgili minör'den pentatonik ya da blues çalmaktır..Mesela Do Majör'de 6.derece (La minör)'den pentatonik ve blues çalarak güzel duyurabilirsiniz..

        La minör pentatonikte,A-C-D-E-G notaları var..Kendi çaldıklarıma dayanarak söylüyorum tabi,Blues'da da bemol 5 ekleriz..Yani içinde bulunduğumuz durumda Mi bemol..Ahanda Mi bemol.Do Majöre ait değil,fakat yerinde çaldın mı cuk diye oturabilir..Bunun üstünde iki gitar partisyonu yaparsanız "bişiin bemolü" de çalınabiliyor..Ama daha kısıtlı olur sanırım..

        Yarın öbürgün kayıt koymaya çalışırım..

        Selçuk abi buraya da el atsa çok iyi olacak..Bana kaldıysanız yandınız:P:P:P

        Kolay gelsin..

        Düzenleyen - EternaLcRy on 23/11/2005 01:20:30

        Yorum


        • #5
          kontrapaunkt (karşıt notalar) (kontrpuan)
          (iki farklı melodinin iç içe geçmesi, uyum içerisinde olması kast edilir)
          çok belirgin kuralları vardır. dikey armoni kurallarının dışına çıkar bazen. çünkü notasyonun yatay özelliğinden dolayı, seslerin üst üste geldiği ve hareketli-durağan olduğu yerler değişir.

          önce bir armoni kitabı alıp iyice özümsemen (düzenli bir çalışma ve uygulama ile ortalama 1-2 yıl diyelim en azından) daha sonra kontrapaunkt eğitimine geçmen gerekir. o da bayağı bir süre alır.

          Yorum


          • #6
            soz konusu olan cift gitar melodi oldugunda kurallari falan pek takmamakta fayda var bence. yani iki gitar da ayni melodiyi farkli yerlerden calacak olduktan sonra akilli bir harmonizer kullanirsin. cift gitar olmanin guzelligi bir gitar kalina giderken digerinin inceye gitmesi, bazi yerlerde birlesip bazi yerlerde paralel gitmeleri vs.
            bence calismasi da calmasi da cok zevkli bir olay. bu konuda kendini teoriye bogma, kulagina yanlis gelmiyorsa dogrudur

            Yorum


            • #7
              *** EternaLcRy gecenin o saatinde nası yazdın o kadar şeyi be,helal olsun.
              Diğer yazan arkadaşlara da çok teşekkür tabi...
              EternalcRy,benim bemol olarak demek istediğim,mesela do majör do re mi fa so la si die gidiyor ya,işte burdaki dereceler içerisinden birisinin bemolünden çalınmasını kasdettim.Şimdi burda 3.derecenin bemolü nota olarak mi bemol,5. derecenin bemolü fa diyez gibisinden.E şimdi bunlar ana majör gamın içinde olmayan sesler,biz bularla çifit gitar çalabileceksek,nası *****?Ne dorian,ne lydian ne de başka bi derece.Ama biz bunları eklersek major gama;minör akor,dominant 7 gibi o root notanın akorlarına ulaşabiliyoruz.Bunları eğer çalınırsa rootları bu verdiğim dereceler olacak şekilde ana majör gamlarından çalabilir miyiz?
              EternaLcRy,acaba biliyosan bazı şarkıların üzerinde örneklendirerek yapabilir misin?
              Mesela dream theater this dying soulun ana riffindeki petruccinin yaptığının mantığını,ya da master of puppets ta james in attığı basit solo öncesi kirkle yaptıkları veya blackened deki 1.soloya girmeden yapılan olayın mantığı gibi.Tabi bunlar genellikle bilinen şarkılar olduğu için sölüyorum.Senin üzerinde açıklamak istediğin başka bi şarkı varsa tabiki olur(*** ne kadar yüzsüzüm be)

              Bi de kayıt koymaya çalışırım demişsin.Valla böyle bir şey yaparsan ilaç gibi gelir.

              Peace :evil:

              Yorum


              • #8
                Kayıt koyacaktımta bi kaç işle uğraştığımdan yapamadım.Güzel olsun da istiyorum hani..

                İlla koyacam kayıt merak etm bulcaz bi çaresiniKayıt koyamazsam midi dosyası koyarımMerak etme

                this dying soul hangi albümde unuttum ben DT'yi Scenes From memoryden sonra dinlemedim bi de eski albümlerini de bayağı oldu bakmayalı..Açıkçası pek mantık arama..Yani majör modları üst üste bindirerek denemeler yaparsan göreceksin..Genelde etrafta duyduğun çift gitar etkileri öyle yapılıyo

                Bemol konusuna gelince,dedim ya biraz daha açsaydın o son yazdığımı yazmazdım..Anladım şimdi..Yani Do majör içine bemol kullanırsın herhangi birini belki itici,irite edici bi etki yaratırsın..Eğer yapmak istediğin bu ise,çalar çıkarsın..Anlatabildim umarım..




                Aha buyur abi:

                http://rapidshare.de/files/8048234/1.mid.html

                Midi olarak veriyorum.Bekletmek istemedim.

                Bir gitar devamlı A Aeolian çalıyor.Diğeri B Locrian,C Ioanian,D Dorian,E Phyrigian,F Lydian..vs çalıyor..İkisi birleşince değişik bi his oluyor haliyle.



                Düzenleyen - EternaLcRy on 23/11/2005 18:26:00

                Yorum


                • #9
                  bir şey belirtmek istiyorum. bir ton içinde eser verirken, kullanılan sesler o tonun dışında olabilir.(modülasyon da olabilir, tona ait seslerin kromatik olarak geçişleri de olabilir, atonal cümlecikler de olabilir) seslerin ne olduğundan çok nereye çözüldüğü önemlidir. mesela do maj tonunda b3 (mi bemol) kullanabilirsin, ama bunu mi'ye veya başka tonal bir sese çekmen münasip olur, yani mi bemol-mi gibi. ya da mib sesini mi'ye çekmeden önce aynı geçiş akorları gibi geçiş sesleri ile mib-la-re-mi vb.. farklı geçişler kullanabilirsin. hatta ben misal özellikle gerilimli sololarda, çaldığım tonu değil de 12 sesi birden tek bir ton gibi düşünüp her sesin ton içinde sahip olduğu gerilim ve çözünme etkilerine göre çalıyorum. bu da bir seçenek. ancak sen çift gitar için uygunluk arıyorsun. bu yüzden kontrapaunkt bilmende fayda var. bu konunun teorisi kotrpuan. bir gitarda bir ses kullandığında, o sese bağlı olarak diğer gitarda çalacağın kimi sesler iyi tınlamayacaktır. bu sesleri tanıman gerek.

                  Yorum


                  • #10
                    hokus pokus arkadasimiz guzel bir noktaya deginmis. gecis notalari bence dogaclama sololarda cok onemli bir unsur. gamin uygun notalarini kullanirken araya sikistirilan bir tane gecis notasi sarkinin havasini bir anda degistirebiliyor. ama unutulmamasi gereken birsey var ki gecis notalarini ogrenmek, gamlari ogrenmekten cok daha uzun ve zahmetli bir is. birkere herseyden once gamin notalarini cok iyi bilmek lazim. daha sonra da modlara gore hangi notanin nasil etki yaptigini bilmek gerekiyor.

                    mesela yukaridaki ornekte major bir gami kullanirken kucuk ucluyu gecis notasi olarak kullanmaktan bahsetmis hokus arkadasimiz. bu gecis benim hic sevmedigim, israrla kacindigim bir gecis. ama bu tamamen kisisel zevk meselesi. muzigin cok zevkli alanlarindan birisi bu. hem saglam teorik bilgi hem de uzun denemeler gerektiriyor olayi kavramak icin. ama bir kere kavrayinca kendine ozgu sound yaratma yolunda onemli bir adim atmis oluyorsun

                    Yorum


                    • #11
                      evet, haklısın. ayrıca çok fazla müzik (her türde ve her enstrumanı özellikle, çaldığınız enstruman dışındaki şeyleri dinlemek daha faydalı hatta) dinlemek lazım ki insan çeşitli geçişleri içselleştirsin, hazmetsin. o minor üçlü ve majör üçlü aralığı da bluesin temel zihniyeti olduğu için örneklendirdim. ben çok severek kullanıyorum bu tarz "trick"leri

                      Yorum


                      • #12
                        SOLO KALIPLARI

                        <font face='Arial'>Text</font id='Arial'>
                        arkdaşlar şu solo işini çözmek için çok uğraştım. hakkaten dedikleri kadar zor ve zaman istio.. ama öyle armoniymiş nota bilgisiymiş falan diolar iice karmaşıklaştırıolar. bu işin bi formulü var. bunun belli kalıpları var. iş sadece bunları ezberlyiym birbirne bağlamak. şimdi aşmış adamlar atlıcak "ya nota b,lgisi şart ne sacmalıosun" die. biliorum haklılar ama bana bi kalıp öğrettiler. 5 dakka boyunca o kalıba uyarak sadece pull, slide cart curt katarak güzel solo atabiliorum.. ama baika kalıp bilmiorum. bana tab olarak kalıp atabilicek var mı ??
                        -------8-----5--------------------------------------------------------------
                        ------------------8---5-----------------------------------------------------
                        -----------------------------7---5------------------------------------------
                        ---------------------------------------7---5-------------------------------
                        ----------------------------------------------------7---5------------------
                        ----------------------------------------------------------------8----5-----

                        mesela bana attıkları kalıp buydu.. bunun gibi belli bi kalıp atarsanız çok sevinirim

                        Düzenleyen - KronikDeli on 20/07/2006 02:51:10

                        Yorum


                        • #13
                          sen bunla bi sürü blues solo yazarsın..bi süre daha dewam et bu diziye..zevklidir..

                          Yorum


                          • #14
                            bunun ismi pentatonik dizidir bu pozisyonda ismi de do majör pentatoniktir (belki çok önemli olmayabilir ama bil die sölüyorum)

                            -----8---5----------------------------------------------------------------------------
                            --------------8---5-------------------------------------------------------------------
                            -----------------------8---7---5------------------------------------------------------
                            -------------------------------------7---5--------------------------------------------
                            ----------------------------------------------7---6---5-------------------------------
                            ------------------------------------------------------------8---5---------------------



                            bu da onun amca oğlu blues gamıdır bu pozisyonda ismi de do majör gamıdır... bunlar güzel dizilerdir ben de pek bilmem öyle harmonik minörüydü 7 lisiydi augmentiydiydi falan ben de şimdilik bunlarla majör ve minör dizilerle idare ediyorum ama öğrenmek gerçekten lazım en yakın zamanda öğrenmeye başlamalısın

                            Düzenleyen - R_blackmore_K on 01/07/2006 17:57:07

                            Yorum


                            • #15
                              senin "kalıp" lara biz kısaca gam (dizi) diyoruz. Nette ararsan en aşmış gitaristin bile bilmediği gamlar bulursun

                              Yorum

                              Unconfigured Ad Widget

                              Collapse
                              Initializing Tabs & loading Content...
                              Initializing Tabs & loading Content...

                              Trending

                              Collapse

                              Bu kriterlere uygun sonuç bulunamadı.

                              Pitbull Strings Gold Series Gitar Telleri

                              Collapse

                              Çalışıyor...
                              X