Duyuru

Duyuru Module
Collapse
No announcement yet.

majör-minör gamlar, nasıl çaışacağız? (TEMEL)

Page Title Module
Taşı Sil Collapse
Bu konu kapandı.
X
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filtre
  • Saat
  • Göster
Tümünü Sil
new posts

  • majör-minör gamlar, nasıl çaışacağız? (TEMEL)

    Arkadaşlar, şimdi şöyle uzun bir yazı yazma ihtiyacı hissettim, çünkü son zamanlarda diziler sitemizde oldukça gözde konular arasına girmeye başladı (ne kadar mutluluk verici bir durum, demekki artık insanlar araştırıorlar neyin ne olduğunu.)

    bu yazıda majör tonaliteyi ve akabinde minör tonaliteyi biraz anlatmaya çalşacağım; bunun yanısıra genel olarak dizilere şöyle bir bakış atacağım.

    öncelikle mademi işi en baştan alıyoruz şu soru ile başlayalım;

    DİZİ NEDİR?

    Dizi, seslerin yükseklik derecelerine göre (genelde bir kurala bağlı olarak) ard arda yazılmasıdır. Dizi GAM olarak da adlandırılır.

    İkinci bir genel soru GENEL DİZİ NEDİR? şeklinde olacaktır.

    Bir müzikteki tüm sesleri içeren diziye GENEL DİZİ dı verilir.

    Aslında değinebileceğimiz PENTATONİK, DİYATONİK, KROMATİK gibi diziler de var ama girizgahı majör ve minör dizileri açıklayacağız diye yaptık, öyle devam edelim.

    Majör Dizi Nedir?

    İçerdiği seslerin 2 TAM 1 YARIM 3 TAM 1 YARIM şeklinde sıralandığı diziye MAJÖR DİZİ denir. Bu ortaokuldan beri müzik dersinde gördüğümüz majör dizi formülü. Peki buradaki tam ve yarımlar ne ifade ediyor?

    Buradaki tam ve yarımlar seslerin arasındaki aralıklardır. Örneğin Do ve Re arasında 1 TAM ses aralık bulunuyorken Mi ve Fa arasında 1/2 (YARIM) ses aralık bulunur.

    O zaman 2 tam 1 yarım 3 tam 1 yarım formülünü kök sesi DO alarak uygulayalım;

    [/b]Text[/b] DO (tam) RE (tam) Mİ (yarım) FA (tam) SOL (tam) LA (tam) Sİ(yarım) DO (oktav) (bkz OKTAV NEDİR: Bir sesin kendisinden iki kat büyük frekansa sahip adaş sesine o sein oktavı denir. C gamında yazılan ikinci do, frekans olarak ilk yazılan do’nn iki katı büyüklüğündedir. Frekans arttıkça ses tizleşir)

    az önce okuduğunuz dizinin adı DO MAJÖR dizidir ve C ile gösterilir. Fark ettiyseniz C dizisi hiçbir arıza (diyez-bemol) almamaktadır. İşbu nedenle ortaouldan beri majör dizi anlatılacağı zaman ilk olarak C dizisi anlatılır!!!

    Şimdi 2 tam bir yarım 3 tam bir yarım şeklinde öğrendiğmiz ve do'yu kök ses alarak kurduğumuz gamda pratik ettiğimiz Majör diziyi diğer kök seslere uyarlayalım. (Bunu yapmadan önce gitar üzerinde C majör gamının notalarını arda arda çalınız ve kulaklarınızı major dizinin tonalitesine alıştırınız. Tavsiyem 2 oktav aralığıyla hatta mümkünse 3 oktav aralığıyla çalışmanızdır.)

    Şimdi burada BEŞLİLER ÇEMBERİ’ne giriyoruz Lisede “Çember” konusunu anlamayanlar üzülmesinler zira hesap kitap işine çok girmeyeceğiz!!!
    C gamının BEŞİNCİ SESİNİ (DERECE) ele alıyoruz;

    DO(1 (KÖK SES)) RE (2) Mİ (3) FA (4) SOL (5)

    Şimdi SOL sesini kök ses alarak G dizisini yazacağız;

    SOL-LA-Sİ-DO-RE-Mİ-FA diyez – SOL

    Görüldüğü üzere G dizisi, Fa diyez almaktadır. Peki bu nedemektir; G sesi Fa sesi değil Fa diyez sesi içeriyor demektir, dolayısıyla sololarda da FA değil FA diyez kullanılır (ha illaki böyle kullanılır demiyorum, işin genelinden bahsediyorum).

    Şimdi başka bir kök sesten yazalım. Bu sefer G dizisinin 5. Sesine gidiyoruz; RE. yani şimdi yazacağımız gamın adı Re major;

    RE-Mİ-FA diyez- SOL-LA-Sİ-DO diyez- RE

    Görüldüğü üzere D gamı Fa diyez ve Do diyez almaktadır. Burada önemli bir nokta var bilmioyurm dikkatinizi çekti mi; G gamı tek bir arıza aldı; fa sesine bir diyez. D gamı iki arıza aldı; G gamında da olan fa sesine diyez ve bir de do sesine bir diyez.

    İşte beşliler çemberine gore gittiğiniz sürece gamlar bir önceki gamın arızasına ek olarak bir arıza alacaktır;

    C GAMI? Arıza yok
    G GAMI?fa diyez
    D GAMI?fa diyez, do diyez
    A GAMI? fa diyez, do diyez, sol diyez
    E GAMI?fa diyez, do diyez, sol diyez ve re diyez.

    Bu şekilde beşliler çemberine devam edin. En son olarak C diyez gamın ıgöreceksiniz.

    İşte 5liler çemberine gore yazdığınız bu majö dizilere diyezli tonlar adı verilir. Arıza olarak sadece diyez arıza alırlar (önemli bir not: diyezli tonlar da mi ve si seslerine de gerektiği zaman diyez arızası konulacakır )

    Bu şekilde bir sürü major ton elde edeceksiniz. Ama dikkatinizi çektiyse elde ettiğiniz major gamlar arasına Fa major yok! Peki onu nasıl elde edeceğiz?

    Bu sefer her dizisnin 5. SESİNİ DEĞİL 4. SESİNİ ele alalım (elbetteki ilk olarak yine C dan başlıoyruz. Şu halde 4. Ses FA)

    FA- SOL- LA- Sİ bemol- DO- RE- Mİ- FA

    Buradan da anlaşılacağı üzere F gamınnı dördüncü sesiyle yazacağınız Si bemol majör gamı da F gamındaki Si bemole ek olarak bir BEMOL arıza daha alacaktır.

    Şimdi siz tüm bu 4. Derecelere dikkat ederek DO BEMOL gamına kadar geliniz.

    Şimdi burada bir soluklanıyoruz, size kötü bir haberim var; yazdığınız tüm bu gamlar TEK TEK klavye üzerinde minimum 2 oktavlık bir aralıkta çalışmanız gerekiyor!!!

    Buraya kadarki bölüm şimdilik bu kadar bir sonraki mesajda minor gamları açıklamaya çalışacağım; sorularınız varsa bana ve diğer tüm arkadaşlarıma sorabilirsiniz.

  • #2
    eline sağlık güzel olmuş

    Yorum


    • #3
      ya bu gamlar neye yarıyor acaba onu bir türlü anlamadım herseyi anladımda (not:yeniyim bu işte de)

      Yorum


      • #4
        hehehe... yazdığım yazı pek ilgi görmedi, ben de bir daha üstüne düşmedim... (düşeceğimi de sanmıyorum)

        PoPKoRN, yeni başladıysan henüz bulara kafa yorma, bunlar biraz ileriki aşamalar. "Kabasıyla" açıklarsak solo atmaya ve akor kuruluşlarna yarıyor... Ama biraz sabır!

        kilinlenmiştir!!!

        Yorum

        Çalışıyor...
        X